Brev
forelsket i min ex selvom jeg har en anden
hej børnetelefonen…
jeg er en pige på 13 år.
jeg er startet i 7 klasse efter sommerferien.
n uge efter vi startede fik jeg en kæreste.
han var virkelig sød og behandlede mig godt og sådan. vi slog op to gange men kom sammen igen.
nu er vi så slået op igen og vi har begge fundet en ny kæreste (ved godt det er ret vildt)
jeg er rigtig glad for min nye kæreste og vi har det skønt sammen. men på den anden side så tror jeg at jeg er ved at få følelser for min gamle kæreste som er er kæmpe problem for mig. vi går begge rundt og driller hinanden og han vælter mig også ned på gulvet og begynder at kilde mig.
på min skole der går rygter på 2 sekunder
Fx det ene sekund er det hele som normalt og det andet sekund er man pludselig blevet bøsse. derfor er jeg rigtig bange for at hvis jeg slår op med min kæreste og kommer sammen med min ex igen at der så kommer rygter om at jeg er en “springer” (altså at man springer fra dreng til dreng) og det har jeg slet ikke lyst til.
jeg har nemlig før gjort det at jeg slog op med en forså at komme sammen med en anden. MEN på det tidspunk sagde alle fra min årgang at det var en god ide så der kom ingen rygter.
håber virkelig at i svare.
mvh mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13,
Tak for dit brev meget ærlige brev. Det er godt, du har skrevet. Jeg kan godt forstå, det er svært for dig lige nu - med dine følelser for din x kæreste, og ham du er kæreste med nu.
Først vil jeg sige til dig, at det er rigtig dejligt for dig, at du har en kæreste, og alt det dejlige, der følger med at have en kæreste.
Men det kan også være indviklet, hvis man har følelser for flere på samme tid.. Jeg tænker, at det er meget normalt, at du stadig føler noget for din x, da I har haft en masse sammen - som andre kærestepar, måske har I også været meget fortrolige sammen, så er det ikke sådan, at alle følelser lige pludselig forsvinder. Men jeg tænker, du skal prøve at finde ud af med dig selv, hvilken følelse det virkelig er, du er ved at få til din x, og hvis det er mere end en ven, fortjener du over for dig selv og din kæreste, nu at være ærlig og gøre det forbi.
Du skriver, at der nemt går rygter. Sådan tror jeg desværre, det er rigtig mange steder. Men hvis du ved, at det du gør, er det rigtige for dig, så behøver rygter ikke gør så ondt. Måske skal du, hvis du vælger at skifte kæreste, prøve i en periode ikke at have en kæreste, så du lærer dig selv at kende uden kæreste, og så først sætter ind på ham du vil have, når du er mere sikker i dine følelser, selvom jeg godt ved, det kan være svært.
Jeg tænker, at det er vigtigt, at du er ærlig over for dig selv og den kæreste, du har nu, så du ikke bliver helt væk i dine egne følelser, og at det, som andre mener, ikke bliver det, som du kommer til at rette dig efter.
Hvis du vælger at blive sammen med din kæreste, som du har nu, kunne det måske være en god idé, at du i en periode ikke var tæt med x kæreste for at give dig selv lidt ro til at være i forholdet. Det er klart sværere, hvis I hele tiden har en tæt kontakt, og du er lidt i tvivl om, hvad for en følelse, det er du har for ham.
Til slut vil jeg sige, at det er super sejt, at du har sat ord på alle de følelser, for jeg ved fra andre unge, at de kan have det på helt samme måde.
Jeg håber, du kan bruge svaret. Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.
De bedste hilsner BørneTelefonen