Brev
Forelsket i min eks
Hej brevkasse.
Jeg er 19 år, bor i sydsjælland, min eks bor i Nordsjælland og er 17 år.
Har et problem. Vi havde eller har været sammen i 2 år ca. Men kendt hinanden i 5 år så det er langt forhold vi har til hinanden, i starten var vi bare almindelig venner som endte ud i vi snakkede hver eneste dag, til sidst mødtes vi så for første gang for 2 år siden bare for at se hinanden men det endte hurtigt i et forhold og kom sammen lige efter det. Vi har klaret afstanden virkelig godt, intet problem der.
Har aldrig følt så meget forelskelse til en før, men her den sidste måned begyndte personen at være sur og irriteret på mig over næsten ingen ting, Alt jeg gjorde og sagde bare pludselig forkert, den ene dag skrev personen at vi ik sku være sammen mere, ses mere eller noget, og at jeg bare skulle lade personen være.
Fuld forståelse for at man ikke forbliver sammen for altid. Men har meget svært ved at acceptere den måde personen pludselig gjorde det forbi over sms.
Kan ik lade hver med at skrive til personen, tænker på personen hver eneste dag men personer svare aldrig og når personen gør er det bare “skridt. Forstå det nu og sådan”
Hvordan kan jeg give slip på personen, er stadig lige så forelsket i personen som før.
19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 19årige
At give slip på noget man ikke kender grunden til, kan nogen gange føles umuligt. Det hele kan blive meget svært at forholde sig til, især når dine følelser stadig er der.  Men der er nogle ting du kan gøre, som jeg håber hjælper dig på vej. Tak fordi du deler din historie med os. Det er super sejt!
Det første du kan prøve er, at for en sidste gang at få bare en forklaring på, hvorfor personen har slået op. Det kan være personens humør har været dårligt på grund af noget helt andet, som han/hun ikke har fortalt dig om. Hvis personen ikke vil tale med dig i telefonen eller over SMS, er det en mulighed at skrive et brev. Nogle gange kan det at skrive et brev, hvor alle ens tankerne kommer ud, virke en smule lettende. Brevet kan ses som en afslutning, og du kan lægge de følelser i det du gerne vil. Du kan vælge at sende det eller beholde det hos dig selv.
Det er også en god idé at tale med nogen om, hvordan du har det. Det kan være venner, et familiemedlem eller en helt tredje. Måske kan dine venner hjælpe dig med at tænke på noget andet? Måske kender du nogen, der har været i en lignende situation.
Tiden er heldigvis også med til at læge de fleste sår. At få tingene lidt på afstand, kan gøre at man ser dem helt anderledes. Måske kan du se, at det faktisk er en ret dårligt behandling at slå op med en kæreste over SMS. Det er ikke sødt gjort, at der ingen ord eller forklaringer følger med. Måske kan det være en tanke at holde fast i, når du kommer til at savne personen. Det er ikke altid man kan acceptere, men måske kan du øve dig i at respektere det valg personen har truffet. Måden er ikke ok, men alligevel en måde, hvor du fik viden om, at det var slut.
Det kan også være en idé at prøve at lægge mærke til, om du tænker mere på personen i bestemte situationer. Er det f.eks. mest om aftenen kan du prøve at lave nogle ting om aftenen, som at se din yndlingsfilm eller snakke med en ven.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til at komme lidt videre.
Kærlig hilsen BørneTelefonen