Brev
forelsket i min bedste veninde
Kære brevkasse
Jeg er en dreng på 18 år, og jeg skriver fordi jeg søger hjælp. Sagen er at jeg er blevet forelsket i min bedste veninde, og har faktisk været det i et godt stykke tid nu. Vi har kendt hinanden i 5-6 år. Hun har on/off været i et forhold, og da hun blev single, blev jeg ked af det på hendes vegne, samt glad på mine vegne. Hun var single i et godt stykke tid, jeg “turde” bare ikke at fortælle hvilke følelser jeg havde/har for hende, da jeg var bange for hun ikke havde det på samme måde og at dette ville ødelægge vores venskab.
For et halvt år siden, fik hun en ny kæreste, og hun er stadig sammen med ham i dag. Igen blev jeg ked af det, da hun er min drømmepige.
Vores venskab er fantastisk!! Hun er som en søster for mig. Vi skriver og snakker sammen hver dag, og jeg bliver glad hver gang hun er i nærheden af mig. Når vi sidder ved siden af hinanden, skal hun altid have kropskontakt med mig, og hun får en krammer af mig hver dag … JEG ELSKER DET!!
Skal jeg fortælle hvad jeg føler for hende nu? Eller skal jeg vente til når hun forhåbentlig bliver single igen? Eller skal jeg opgive?
Dreng, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 18 år.
Tak for dit brev til os. Jeg kan sagtens sætte mig ind i, hvordan det må være for dig at stå i dét dilemma. Jeg kan læse på dit brev, at din forelskelse i din veninde har stået på i lang tid.
Forelskelse er som et “tveægget sværd” – det føles fantastisk hele i vejen igennem kroppen, som du så fint beskriver i dit brev, når I fx har kropskontakt. Men samtidig kan forelskelsen også føre til sårede følelser og store dilemmaer.
Jeg vil starte med sige til dig, at jeg tænker, at din veninde er utrolig heldig at have dig, der er så betænksom og vil hende det bedste. Ud fra dét du skriver, så virker din veninde også til at sætte stor pris på dig og jeres venskab.
I forhold til dine spørgsmål og dilemmaer, så kan du overveje, hvad der mon vil ske, hvis du fortæller hende om dine sande følelser for hende? Er du klar til at få et ærligt svar fra hende – uanset hvad hun svarer? Og er du klar til, at det får betydning for jeres venskab?
Hvis du mest selv hælder til at fortælle hende om dine følelser, så vil jeg råde dig til at tænke over, hvorfor det er vigtigt for dig.
Er det fordi, du ønsker at hun skal vide, hvor du står? Fordi du fx ikke kan lide at være “uærlig” overfor hende.
Er det fordi, du håber, at hun vil gengælde dine følelser?
Eller noget andet.
Hvis du er helt klar på hvorfor, du fortæller hende det, vil du også kunne være mere klar, når du taler med hende. Og det, tror jeg, kan betyde meget for, hvordan jeres relation bliver bagefter.
Hvis du vælger at tale med hende, så vil jeg råde dig til at forsøge at forberede dig selv på, at du enten kan blive rigtig glad eller rigtig skuffet og ked af det. At udtrykke sine sande følelser kan enten få din veninde tættere på dig eller skubbe hende længere fra dig.
I forhold til timingen, så kan du overveje – som du allerede gør – om du skal fortælle det lige nu, hvor hun har en kæreste gennem ½ år. Hvis din veninde er meget glad for sin kæreste, kan du måske blive meget såret, hvis hun ikke vælger dig. Og måske er det slet ikke et “valg”, du ønsker at sætte hende i – men måske mere et behov, du har for at hun kender dine sande følelser?
Du kan også overveje at starte med at fortælle hende om dine følelser på en anden måde end med ord. Har du nogensinde “vist” hende, at du har følelser for hende? Det kan være, at du holder øjenkontakten lidt længere. At du krammer hende lidt tættere. At du rører hendes hånd, når I sidder sammen. Du vil nok kunne mærke, om hun gengælder din kontakt. Eller om hun bliver usikker og forvirret over dine signaler. Og det kan være et tegn til dig om, hvorvidt du skal gå videre og også fortælle hende direkte, hvad du føler.
Jeg kan læse, at du er utrolig god til at sætte ord på dine følelser og til at formulere dig. Det er en stor styrke, som du helt sikkert kan bruge, hvis du vælger at være helt åben om dine følelser.
Uanset hvad du vælger, så sender jeg dig en masse opbakning!
Mange hilsner fra
BørneTelefonen