forelsket i min bedste veninde

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 18 år.

Tak for dit brev til os. Jeg kan sagtens sætte mig ind i, hvordan det må være for dig at stå i dét dilemma. Jeg kan læse på dit brev, at din forelskelse i din veninde har stået på i lang tid.

Forelskelse er som et “tveægget sværd” – det føles fantastisk hele i vejen igennem kroppen, som du så fint beskriver i dit brev, når I fx har kropskontakt. Men samtidig kan forelskelsen også føre til sårede følelser og store dilemmaer.

Jeg vil starte med sige til dig, at jeg tænker, at din veninde er utrolig heldig at have dig, der er så betænksom og vil hende det bedste. Ud fra dét du skriver, så virker din veninde også til at sætte stor pris på dig og jeres venskab.

I forhold til dine spørgsmål og dilemmaer, så kan du overveje, hvad der mon vil ske, hvis du fortæller hende om dine sande følelser for hende? Er du klar til at få et ærligt svar fra hende – uanset hvad hun svarer? Og er du klar til, at det får betydning for jeres venskab?

Hvis du mest selv hælder til at fortælle hende om dine følelser, så vil jeg råde dig til at tænke over, hvorfor det er vigtigt for dig.

Er det fordi, du ønsker at hun skal vide, hvor du står? Fordi du fx ikke kan lide at være “uærlig” overfor hende.

Er det fordi, du håber, at hun vil gengælde dine følelser?

Eller noget andet.

Hvis du er helt klar på hvorfor, du fortæller hende det, vil du også kunne være mere klar, når du taler med hende. Og det, tror jeg, kan betyde meget for, hvordan jeres relation bliver bagefter.

Hvis du vælger at tale med hende, så vil jeg råde dig til at forsøge at forberede dig selv på, at du enten kan blive rigtig glad eller rigtig skuffet og ked af det. At udtrykke sine sande følelser kan enten få din veninde tættere på dig eller skubbe hende længere fra dig.

I forhold til timingen, så kan du overveje – som du allerede gør – om du skal fortælle det lige nu, hvor hun har en kæreste gennem ½ år. Hvis din veninde er meget glad for sin kæreste, kan du måske blive meget såret, hvis hun ikke vælger dig. Og måske er det slet ikke et “valg”, du ønsker at sætte hende i – men måske mere et behov, du har for at hun kender dine sande følelser?

Du kan også overveje at starte med at fortælle hende om dine følelser på en anden måde end med ord. Har du nogensinde “vist” hende, at du har følelser for hende? Det kan være, at du holder øjenkontakten lidt længere. At du krammer hende lidt tættere. At du rører hendes hånd, når I sidder sammen. Du vil nok kunne mærke, om hun gengælder din kontakt. Eller om hun bliver usikker og forvirret over dine signaler. Og det kan være et tegn til dig om, hvorvidt du skal gå videre og også fortælle hende direkte, hvad du føler.

Jeg kan læse, at du er utrolig god til at sætte ord på dine følelser og til at formulere dig. Det er en stor styrke, som du helt sikkert kan bruge, hvis du vælger at være helt åben om dine følelser.

Uanset hvad du vælger, så sender jeg dig en masse opbakning!

Mange hilsner fra
BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.