Brev
Forelsket i min bedste veninde
Hej BørneTelefonen.
Jeg er en dreng på 15 år, og går i 9. klasse.
Indenfor det sidste års tid har jeg virkelig været forelsket i min bedste veninde.
Jeg kan nogen gange føle mig jaloux når andre drenge er interesseret i hende, fordi de ser bedre ud end mig, da jeg er overvægtig, dog tror jeg ikke at hun går så meget efter udseendet.
Jeg snakker tit med hende, både i virkeligheden og på Facebook. Vi har mange af de samme interesser, og vi minder bare meget om hinanden i det hele taget. Vi griner tit af hinanden når vi snakker, og jeg har lagt mærke til at hun nogle gange rødmer.
Dog sender hun nogle gange kolde svar på Facebook, fx. kan hun svare “Ok” til mine beskeder ud af det blå, og det får mig til at få det forfærdeligt og gør mig virkelig ked af det, fordi det virker som om hun ikke kan lide mig.
Når vi er færdig med 9. skal hun på efterskole, og jeg tror også at jeg kommer til at savne hende virkelig meget der.
Hvad skal jeg gøre?
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige dreng
Har du mon nogensinde hørt udtrykket ”Hjertets veje er uransagelige”..? Det betyder, som du sikkert ved, at vi ikke kan tvinge vores følelser i bestemte retninger – heller ikke andres følelser.
Forelskelse er noget der sker, helt uden vi kan planlægge det. Vi kan blive forelskede i personer, vi intet venskab har med. Omvendt medfører det stærkeste venskab og det bedste ”match” mellem dreng og pige ikke altid en forelskelse, hvor ærgerligt og dumt det end er.
Jeg kan mærke, at du føler, at I ville være det perfekte par, er det ikke rigtigt? Du har garanteret ret! Men din veninde er ikke herre over, om hun forelsker sig i dig. Det skriver jeg, fordi jeg vil forberede dig på, at hun måske vil fortælle dig, at hun ikke har samme slags følelser som du. Og det betyder ikke, at hun ikke holder utrolig meget af dig.
Men på den anden side: Måske er hun også forelsket. Du finder kun ud af det, ved at spørge hende.
Det kræver virkelig meget mod at spørge om sådan noget, det ved jeg. Du skal overveje, om du kan klare et negativt svar – og hvis du kan det, så tror jeg, at du er klar til at spørge.
Uanset hvad hun svarer, så håber jeg, at du vil bevare det venskab I har nu - hvis du kan. Hvis det viser sig, at hun ikke er forelsket - så er det måske lidt heldigt, at hun snart skal væk i et helt år? Det vil give dig mulighed for måske at dyrke andre venskaber, som vil være gode og inspirerende for dig. Og hvis hun er forelsket, så skal I nok holde kontakten, det er jeg sikker på.
Held og lykke med det hele.
Kærligste hilsener fra BørneTelefonen