Forelsket i meget ældre pige?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej dreng på 11

Du virker ret moden af din alder - derfor er det klart, at du kan få følelser for hende, selvom hun er ældre end dig.

Du fortæller, at du nu tit kommer til at tænke på pigen. Også selvom det nu snart er flere uger siden, at du mødte dem i bussen!

Måske føles det som om, at to stemmer i dit hoved er kommet op at skændes. Den ene stemme fortæller dig, hvor sød, sjov og pæn pigen var. Og bliver ved at minde dig om det! Den anden stemme fortæller dig, at du skal glemme hende. Når man har det sådan, kan man godt føle, at man ikke har helt styr på sig selv og sine tanker. Særligt hvis det er første gang, at man prøver at have følelser på den måde!

Nu har det varet i flere uger, og du skriver, at du er ved at være træt af det! Du skriver også, at du gerne vil glemme det, der skete. Men hvordan gør man det? Det er ikke nemt. Og jeg tror faktisk, at den bedste kur er at blive forelsket i en anden.

Men hvis du virkelig gerne vil glemme hende, skal du ikke følge hende på Instagram, Facebook eller snapchat eller lignende. Gør i stedet ting, der gør dig glad. Vær sammen med venner, få spillet fodbold - eller andet. Gerne noget hvor du bruger kroppen, for så kommer hjernen af sig selv til at tænke på noget helt andet.

Hvis du har søskende, der er ældre end dig, har de sikkert også prøvet det. Hvis du taler godt med en ældre søskende, kunne du måske fortælle, hvordan du har det. Tit kan det faktisk hjælpe at tale om det og sige det højt. Når man går med noget alene, bliver det nemlig nemt forstørret.

Samtidig kan det være, at du kan få nogle tips eller råd, du kan bruge. Det kan også være, at du har andre venner, der er gået i puberteten. Måske ikke dem i din klasse (du skriver, at du er mere moden) - men nogle fra vejen, klubben eller andre steder, som du taler godt med. Hvis ikke du har ældre søskende kunne du måske tale med dem.

Selvom du synes, det er dumt at gå og være forelsket i hende, så kunne du faktisk også overveje, om du ikke bare skulle give dig selv lov til at at nyde din "hemmelige forelskelse" lidt. Det kan jo være rigtig dejligt at gå og dagdrømme om en sød pige. Også selvom du måske aldrig bliver kæreste med hende.

Du skal i hvert fald ikke være bange for, at det har 'bidt' sig fast. Du kommer helt sikkert til at blive forelsket igen i en anden sød pige. Det kan ske lige pludselig. Særligt i din alder - så måske har du allerede fået følelser for en ny pige, når du læser mit svar. Ellers så prøv at kigge dig omkring efter andre søde piger i klubben eller i skolen.

PS Fedt at du kan have det så sjovt og godt med nogle, du lige møder!

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.