Brev
Forelsket i lære!
Hej
jeg er en pige på 12 år og jeg er mega forelsket i min lære! Jeg har aldrig været forelsket før men jeg ved at jeg er det nu!
Det startede med at jeg startede på den her nye skole hvor jeg har fået en hel masse nye venner og mødt en hel masse rare mennesker. Og så er der også vildt god undervisning. (I alle fag).
Det er også min læres første år som lære på skolen. I starten fortalte jeg mine to bedste veninder (fra min gamle skole) om det. Det var virkelig dejligt at få det ud, men så begynde de at sige ‘hvad nu hvis dine forældre finder ud af det’ og ‘det ender galt du må skifte skole’, men det gad/gider jeg ikke for det er en fantastisk skole. Han er sød, sjov, lækker, barnlig (af en 26 årig at være), pæn, venlig, omsorgsfuld osv.
Jeg bliver mega glad når han er i nærheden eller snakker til mig osv. Hvis jeg ser eller høre ham uden at jeg havde regnet med det, får jeg et mega sug af glæde i maven. Jeg får følelsen af at være lykkelig. Men når jeg ikke kan se eller høre ham bliver jeg trist.
På et tidspunkt ledte jeg efter ham i frikvarterende, men det stoppede jeg med for at være mere sammen med mine venner. Jeg kommer tit med undskyldninger som fx spørgsmål for at snakke med ham, og så trækker jeg tiden ud for at se ham, hvis han snakker med andre, ser jeg på ham i mens, og så lader jeg som om jeg pakker min skoletaske. På et tidspunkt tog jeg et billede af ham for at se ham når jeg ikke kunne se ham i virkeligheden. Og på et andet tidspunkt tog jeg en lyd-video-ting i timen for at høre han stemme uden for skolen. Men det har jeg slettet nu. (Grunden er det der kommer efter det her).
Jeg begyndte at søge på det her med at være forelsket i sin lære på nettet. Og jeg fandt ud af at det var helt normalt. Men stadigvæk stod der nogen ting som kunne få forelskelsen til at dæmpe sig. Jeg har prøvet alt muligt fx. Skrev jeg en seddel om de ting jeg ikke kunne lide ham og hvorfor vi ikke kunne være sammen, og så prøvede jeg at lave noget andet når jeg tænkte på ham, og tænke på ham som en lære og ikke andet.
Men det virker ikke! Jeg synes det er mega irriterende at han skal være min første forelskelse! Det er mega surt når vi fx leger SPellerK og de spørge hvem jeg bedst kan lide fra årgangen kan jeg ikke svare nogen for jeg kan bedst li’ min lære. Og at jeg er den eneste fra min klasse der ikke har haft en kæreste (jeg ved godt at man ikke behøves at have en kæreste i 6 klasse men det ville være dejligt).
Men det er fantastisk at have den følelse når han er der, men det gør SÅ ondt når jeg ved at han ikke vil komme til at kunne lide mig på samme måde. Alle dem jeg er sammen med til dagligt som familie, venner, klassekamerater, lærerne osv. kan også mærke når jeg er ked af det over det, selv min lære jeg er forelsket i, kan nogen gange mærke det på mig, og så må jeg komme med en eller anden dum undskyldning, som at jeg er træt eller noget.
Hvad skal jeg gøre, jeg har prøvet alt?!
Hilsen mig
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 12 år.
Mange tak for dit brev om, at du er mega forelsket i din lærer og jeg vil gerne prøve at hjælpe dig.
Det lyder vel nok skønt at du er startet på en ny skole og at der både er søde mennesker og rigtig god undervisning i alle fag, hvor må det bare være dejligt for dig.
Ud fra det du beskriver om hvordan du har det med din lærer, så vil jeg give dig helt ret - det lyder til, at du er blevet smaskforelsket i din lærer.
Jeg vil rose dig rigtigt meget for både at have talt med dine gamle veninder om det, søgt på Internettet om det og for at have skrevet her til brevkassen.
Du virker som en fornuftig, skøn og klog pige og sådan som jeg forstår dit brev, så ved du godt at du har brug for en jævnalderende kæreste og det ikke er muligt at blive kæreste med ham den fantastiske unge lærer. Det er fyringsgrund for en lærer, hvis de har et forhold til en elev. Men som du har læst på nettet, så er det helt normalt at blive forelsket i en lærer og det kan give nogle meget stærke følelser.
Dine tanker om at det ville være rart hvis du kunne blive forelsket i en fra din årgang forstår jeg godt, og nu hvor du har ved hvad det vil sige at være forelsket, så kan du genkende tegnene når du på et tidpsunkt bliver forelsket i en anden. Jeg synes det er vigtigt at du er klar over, at du ikke gør noget forkert ved at gå og være hemmeligt forelsket i din lærer, for det sker der ikke noget ved. Det er selvfølgelig vigtigt at du - som du jo tydeligvis allerede er -  forsat er opmærksom på, at alt det romantiske mellem dig og ham, kun er noget der kan finde sted i din fantasi, men at du har lov at nyde tankerne og synet af sin lærer.
Har du mon en søster eller en forælder som du vil kunne snakke med omkring det at du er forelsket i din lærer og hvilke følelser af lykke han giver dig og dine tanker om at du gerne vil have en jævnaldrende kæreste, men i øjeblikket kun kan tænke på den søde lærer? Eller vil du kunne tale med veninderne om det igen og sige at du har fundet ud af at det er helt normalt at få romantiske følelser for en lærer og at du gerne vil have hjælp til at få øje på andre søde fyre?
De ting du er vilde med ved din lærer, fx det med at han er sjov, sød og lækker. Er der nogle af de jævnalderende drenge, der har en eller flere af disse egenskaber? For så kan du jo prøve at holde lidt øje og snakke lidt med ham/dem og se om der er nogen der "vinder på bekendtskabet" og som du måske på sigt kunne blive interesseret i.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Du er altid er velkommen til at kontakte Børnetelefonen igen med spørgsmål om din forelskelse eller hvad du end måtte have på hjertet.
Mange varme hilsner fra Børnetelefonen.