Brev
Forelsket i en pige, der har kæreste :(
Hej Børnteleofn!
Jeg fortæller en kort version af en historie jeg har haft. Jeg har for et par måneder siden, lært en pige at kende gennem min arbejdsplads. Vi mødtes i kantinen, hvor hun begyndte at tale til mig. Hun smiler altid og holder øjenkontakt.
Men problemet er at hun har en kæreste. Men hun fanger hele tiden min opmærksomhed på arbejdet, hun taler altid til mig og stiller mig mange spørgsmål, når jeg går forbi (hun arbejder ved kassen, jeg går rundt og fylder varer op i butikken).
Jeg fandt så ud af at hun går også på HTX ligesom mig, bare at jeg går på en anden afdeling i den samme by. Men vi går til de samme gymnasiefester, og vi mødtes til dem begge, der har været to indtil videre. Til den første fest, kom hun, og lagde sig på mig og rørte min arm meget og ryg osv. Hun krammede mig meget, hun var glad for at se mig. Jeg fik inviteret hende ud til kaffe og det gik godt, vi havde snakket meget.
Der har så været igen en fest, jeg lod som om jeg ikke så hende, for at teste om hun opsøger mig. Men pludselig går jeg forbi og skal have en drink, så mærker jeg at nogen kilder mig i nakken, jeg vender mig om og ser hende smile og ser hende lave øjnkontakt med mig.
Men jeg går videre, da mange folk skal forbi. Så sætter jeg mig ved siden af min gode ven, og hun kommer igen og fanger min opmærksomhed, hun kilder mig i ryggen og armen osv og snakker med mig. Og Igen da jeg skal ud og have noget luft med min ven, så sidder hun i indgangen, hun ser mig og smiler til mig, hun tager fat i mig og kilder mig ved brystkassen osv.
Men nu for et par dage siden, kunne jeg ikke holde det inde længere, fordi jeg er vildt forelsket i hende. Jeg skrev en besked til hende at jeg godt kan lide hende, fordi hun er en super sød og skøn person. Men at jeg ikke rigtig er glad for at gå efter piger der har en kæreste.Hun skrev så tilbage at som jeg nævner så har hun en kæreste hun holder af. Men hun synes det var meget sødt af mig, det jeg fik skrevet til hende, og at hun holder meget af de samtaler vi har haft og har.
Det er bare det der stod i beskeden, jeg har ikke fået rigtig nogen afvisning eller tegen på friendzone, hvor hun vil skrive at hun kun ser mig som ven eller noget 🙁
Jeg er virkelig i tvivl om hun kan lide mig. Og det driver mig til vanvid, når jeg er forelsket.
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17,
Tusind tak for dit brev!
Nogle gange kan det være meget svært at aflæse de signaler, man synes, en anden person sender. Jeg kan godt forstå, at du er forvirret – og jeg håber, mit svar kan hjælpe dig med at blive lidt klogere på hele situationen med pigen fra din skole og dit arbejde.
Det lyder som om, at du og pigen har rigtig god kemi: I snakker godt sammen, og måske falder det jer også lidt naturligt at flirte. Jeg kan i hvert fald godt forstå, hvis du tolker hendes kilden, øjenkontakt og store interesse som en slags flirt. Det er nemlig gerne sådanne signaler, man ofte forbinder med flirt.
Derfor kan jeg også godt forstå, at du er i tvivl om, om pigen er interesseret i et venskab – eller i noget mere kæreste-agtigt. Men når jeg læser, hvad pigen skrev til dig, da du skrev til hende, at du godt kunne lide hende, får det mig alligevel til at tænke, at det virker som om, at hun “bare” er interesseret i et venskab. Når pigen bekræfter, at hun har en kæreste, hun er meget glad for, tænker jeg, at hun (som hun også selv skriver), sætter meget pris på jeres venskab, men at hun ikke er interesseret i mere end det.
Jeg kan selvfølgelig ikke med sikkerhed sige, at det er sådan, det er. Men det er sådan, jeg umiddelbart forstår hele situationen, når jeg læser dit brev.
Sommetider kan man møde et menneske, man klikker godt med – og det kan være svært, måske for begge parter, at finde ud af, hvordan man egentlig har det med hinanden: om man kan blive rigtig gode venner eller om man har nogle lidt andre følelser for hinanden. Måske går pigen også med en lille smule tvivl, men indtil videre virker det som om, at hun i hvert fald ikke ønsker at gå fra sin nuværende kæreste.
Nogle gange kan man også komme til at aflæse en anden persons signaler lidt forkert: Det kan f.eks. være, at pigen er meget åben og udadvendt – måske har hun rigtig mange venner; både piger og drenge? Og måske bliver hun meget hurtigt rigtig gode venner med folk, hun lige har mødt? Hvis man ikke selv møder mennesker på helt samme måde, kan man godt komme til at tolke nogle signaler lidt forkert i forhold til, hvad den anden person egentlig mente med sine handlinger/kropssprog/det hun sagde.
Men du har gjort det helt rigtige: du har skrevet det til hende, som det er: at du godt kan lide hende. Det er altså stærkt gået!
Måske kræver hendes svar en lille tænkepause. Du skriver, at du er vildt forelsket, og måske bruger du mange tanker på hende og hele situationen? Det kan være, at det ville være rart for dig at holde lidt igen med kontakten til hende i et lille stykke tid, så du kan mærke, om det er OK for dig, at I bare er venner? Det kan være lidt hårdt at være venner med en, man er forelsket i – så måske ville en lille pause fra pigen være rar, så du har tid til at mærke, hvordan du egentlig lige har det med hele situationen. Måske kommer du frem til, at det faktisk vil være helt OK at være venner med hende eller måske kommer du frem til, at du så faktisk ikke har lyst til at snakke så meget med hende fremover, som du gør lige nu.
Hvis I plejer at have meget kontakt, er det i hvert fald helt naturligt, hvis du lige har brug for lidt tid, hvor I snakker lidt mindre sammen.
I mellemtiden kan det være rart at være lidt ekstra sammen med nogle venner i fritiden eller kaste sig lidt over noget andet, man har det godt og rart med at lave.
Hvis du har brug for at snakke lidt mere om det hele, er du meget velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til os på chatten. Vi taler tit med unge om kærlighed og forelskelse, og vi vil meget gerne tale med dig også, hvis du har lyst til det.
Ellers håber jeg, at situationen med pigen snart bliver lidt lettere for dig. Du virker som en modig, betænksom og sød ung mand, og måske står den næste søde pige lige rundt om hjørnet og venter på dig!
De bedste hilsner
BørneTelefonen