Brev
Forelsket i en pige
Hej Børnebrevkassen,
Det er første gang jeg skriver til jer. Jeg er en dreng på 14 som kunne bruge lidt hjælp. Jeg har det problem at jeg er vildt forelsket i en pige fra min klasse. Hun er kun én dag ældre end jeg er.
Jeg er den meget generte type så jeg har det rimelig svært ved at få sagt til hende at jeg kan lide hende. Jeg bruger meget af frikvarterene sammen med hende hvor vi enten spiller sammen eller andet.
Forleden kom hun bagfra og masserede mig og jeg blev vildt varm i kroppen. Også når jeg taler med hende føler jeg en varme i mig. Jeg tror helt klart at jeg er forelsket i hende, men kan i give mig nogle råd til hvordan jeg kan sige til hende at jeg kan lide hende?
Tak på forhånd!:)
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 14 år
Tak for dit første brev hertil.  Ud fra din fine beskrivelse, tror jeg også, at du er forelsket i pigen fra din klasse.
Du skriver, at du er den meget generte type og vil gerne have råd til, hvordan du kan sige til hende, at du kan lide hende.
Først vil jeg sige til dig, at jeg kan fornemme ud fra dit brev, at du virkelig rigtig godt kan lide pigen. Det er en super fed følelse at være forelsket, og jeg kan godt forstå, at du ønsker at fortælle hende, at du godt kan lide hende, så du er sikker på, at hun ved det.
Det virker til, at I allerede har et rigtig godt og varmt venskab, så jeg kan ikke lade være med at tænke på, at hun måske allerede godt ved indeni, at du rigtig godt kan lide hende. Nogen gange behøver man slet ikke at sige ting højt. Det kan være andre ting - som grin, blikke og smil - der siger rigtig meget om, hvad man synes om hinanden. Måske har du allerede tænkt det, når I er sammen i frikvartererne og den dag, hvor hun masserede dig? Hvad mon du tænker om det?
Omkring din generthed, er det noget, som rigtig mange børn og unge henvender sig med til BørneTelefonen. Genertheden kan være hamrende svær at tackle, når man gerne vil sige noget til en sød pige, og så står man der. Ordene slår knuder i munden, og rødmen stiger i kinderne. Mon du også kan genkende dette?
Jeg ved, der er mange, som er bedre til at skrive det på internettet eller via sms i stedet for. På den måde kan de gemme sig lidt, hvis man er meget genert, og måske også er bange for pigens svar. Andre vil hellere spørge lidt ind til pigen, gennem andre venner. Det er forskelligt, hvordan man bedst kan lide at gøre. Det vigtigste er, at du er dig selv, og gør det på din måde.
Har du tænkt over, om der er en interesse eller oplevelse, som du gerne vil dele sammen med hende? Måske ved du allerede, hvad der interesserer hende, og kan få flere snakke i gang med hende, så I lærer hinanden endnu bedre at kende? Det kunne du måske gøre til at starte med....
Du kunne måske også invitere hende til at lave noget sammen med dig? På den måde behøver du ikke at sige, at du kan lide hende - så viser du hende det i stedet? Mon ikke hun vil kunne regne ud, at du er lidt vild med hende, hvis du f.eks. spørger om hun vil med i biografen, svømmehallen, skøjtehallen eller noget andet, som du ville kunne finde på? Eller du kan foreslå, at I bare laver lektier sammen en dag? Så kan du måske også finde ud af, om hun virker til, at hun også har de samme følelser for dig.
Måske er du slet ikke klar til at sige det til hende lige nu, men først når der er gået lidt længere tid? I mellemtiden kan du jo fortsætte med at bruge meget af frikvartererne med hende, og samtidig øve dig på, at fange hendes blik og vise din interesse på din måde.
Jeg håber, at du kan bruge nogen af de idéer, som jeg har skrevet.
Du er selvfølgelig også velkommen til at læse nogle af de andres breve om forelskelse her i brevkassen.
Pøj pøj med din forelskelse.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen