Brev
Forelsket i en pige
Hej BørneTelefonen
Jeg tænker, at I nok får dette slags brev meget ofte, men jeg skriver det nu alligevel.
Jeg er en dreng på 15 år, som er helt vildt forelsket i en pige, men hun føler ikke det samme for mig. Jeg skriver og snakker meget med hende, også hjerter og sådan, så man godt kunne tro, at hun kan lide mig, men det kan hun altså bare ikke, og det er det, der er værst.
Vi er ikke kærester, og det tror jeg heller ikke vi bliver, men vi skriver på en måde, der godt kan opfattes sådan, med fx hjerter, “jeg elsker dig” og “jeg savner dig”. Jeg tror bare ikke helt, vi mener det samme, når vi siger “jeg elsker dig”.
Hun er også bare en pige, der skriver med mange drenge. Jeg er den, hun skriver mest med, men hun skriver også med mange andre, og det har givet mig et andet problem. Når hun skriver med nogle af mine venner, så bliver jeg helt vildt jaloux, og det synes jeg ikke er særlig rart, fordi jeg så begynder at tænke en masse dårlige tanker om mine gode venner. Jeg har også haft ret mange humørsvingninger på det sidste.
Den ene dag kan jeg komme hjem, og lægge mig i min seng og græde, og den anden dag kan jeg komme hjem, og føle, at nu er det hele endelig blevet godt, og det afhænger meget af, hvor meget jeg har været sammen med hende i løbet af dagen. Jeg er begyndt at næsten kun være glad, når jeg snakker med hende.
Inde i mit hoved er hun bare perfekt, og jeg føler, at jeg aldrig bliver rigtig glad uden hende. Jeg har snakket med min bedste ven om det, og det har hjulpet lidt.
Jeg vil bare gerne kunne komme videre, men det er bare svært, når hun nogle gange virker som om, at hun også er vild med mig, og nogle gange ikke. Jeg kunne selvfølgelig godt stoppe med at skrive med hende helt, men jeg har det bare så godt når jeg skriver med hende. Hun gør mig så forvirret.
Hilsen en smaskforelsket dreng
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære ung på 15 år.
Som du selv skriver, så er der mange andre, der oplever det samme som dig. Men som du også har opdaget, så hjælper det ikke så meget at vide at andre har det lige som dig.
At være forelsket, ikke at få gengældt sine følelser, at blive jaloux på andre, at få humør svingninger der bliver udløst af små ting – er alt sammen almindeligt.
Jeg kan også forstå, at du har fundet ud af, at det hjælper at tale med andre mennesker om tankerne og følelserne. Måske er det også derfor, at du skriver herind?
Du har talt med din bedste ven og nu os.
Hvordan mon pigen vil reagere, hvis du fortalte hende om dine følelser?  Og hvad det gør ved dig, når dig når hun sender dig  modsatrettede signaler?
Måske er hun slet ikke klar over, hvad du egentlig føler for hende, selv om det er meget tydeligt for dig. Måske hun ikke tænker over, hvad det gør ved dig , når hun skriver med dine venner.
Måske hun ikke ved, at hun giver dig håb om, at hun også er foresket i dig. Måske hun godt ved, hvad hun gør og nyder at “lege” med dine følelser – uden at tænke over, at du betaler en høj pris for det. Måske hun gerne vil tage hensyn til dine følelser, hvis hun kender dem?
I dit hovedet er hun perfekt. Men er hun den perfekte for dig?
Ja, måske tiden er inde til, at du for alvor finder ud af, hvor hun står i forhold til dig. Det er nemmere at beslutte, om I skal forsætte med at skrive eller stoppe helt, når du kan se, hvad du egentlig er oppe imod.
Måske du kunne finde modet til at tale med hende. Hvor du fortæller, at du nyder at være sammen med hende, at du er gået hen og blevet forelsket i hende, at du ikke længer kan holde til alle de svingninger og du derfor gerne vil høre, hvordan hun ser jeres forhold?
Omkring det med jalousi, så kan det være en tung følelse at bære. Den bliver jo formentlig udløst af, at du ikke helt ved, hvor du står i forhold til pigen, og hvad der foregår imellem dine venner og hende. Det kan jo oftest afklares ved at tale om det. Det kan både være med hende men også med dem, du er jaloux på. Det er nogen gange som om jalousien mister noget af sin kraft, når man står ved den, og når man taler om den.
Jeg kan høre i dit brev, at du har let ved at sætte ord på din oplevelse, og at det virker til, at du også kan rumme de lidt svære og modrettede følelse. For du har det jo fint med at tale om det. Og det er nogle ret gode kort at have på hånden, når man gerne vil kærligheden.
Om det bliver med hende eller en anden, er jo ikke til at sige. Men jeg kan høre, at du har det der skal til for at tage kærligheden ind i dit liv.
Kærlig hilsen Børnetelefonen.