Brev
Forelsket i en kendt
Hej jeg er en pige på 14 år.
Jeg er blevet helt vild med Tom Hiddleston. Det er som om, at jeg er forelsket i ham. Det er ikke fordi, at jeg er tiltrukket af ham, pga hans filmroller. Det er efter, at have set interviews og andre ting med ham, hvor han bare er sig selv og SUPER charmerende.
Der er også mange andre mænd, som jeg synes er flotte, men ved Tom, føles det virkelig som en rigtig forelskelse. Jeg er næsten aldrig sulten, tænker på ham konstant og vil hele tiden tale om ham sammen med alle.
Jeg ved godt, at man får et crush på mange forskellige kendte/ikke kendte fyre i min alder. Men det her føles bare, som mere end et crush. Det er ikke det samme med Tom, som det var med de andre.
Jeg er meget meget mere opslugt af Tom. Jeg bliver også helt vildt ked af det, fordi jeg aldrig kommer til at møde ham og fordi han er så gammel i forhold til mig. Jeg ser også videoer af ham næsten hele tiden.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Som du selv skriver, er det meget almindeligt at blive forelsket i en kendt fyr, når man er en 14 årig pige. Da jeg læste dit brev, tænkte jeg på, hvorfor det mon er et problem for dig? Mon der er nogen, der har sagt til dig, at din forelskelse fylder for meget? Eller er det dig selv, der synes, det er for meget?
Mange unge 14 årige ville nok nyde sådan en stormende forelskelse, men selvfølgelig er der en grænse for, hvornår det er ok. Hvis det går så meget ud over din appetit, at du taber dig, er det ikke godt. Eller hvis det går ud over din koncentration i forhold til skolen og lektier eller fritidsinteresser i længere tid, er det hellere ikke så godt.
Hvis du selv kan mærke, at forelskelsen ikke er god for dig, kan du måske aftale med dig selv, at du kun må se 2 videoer hver dag, eller først må beskæftige dig med ham, når du har lavet lektier eller lignende. På den måde vil du opleve, at det er dig, der styrer dit liv og ikke forelskelsen. Du kan måske også tale med dine forældre om det? De kan sikkert godt huske, hvordan det både er helt vild dejligt men også lidt hårdt at være så forelsket.
Jeg ved ikke, hvor længe din forelskelse har stået på, men jeg vil sige til dig, at den meget intensive forelskelse, du oplever nu, hvor du ikke kan tale om andet, vil blive mindre med tiden. Det sker for alle, der oplever forelskelse.
Og du vil også opleve, at den forsvinder helt, når du pludselig får øjnene op for en anden. Du tror det måske ikke lige nu, men du vil helt sikkert opleve, at bliver rigtig forelsket i en dreng omkring dig, som du kan få et rigtigt kæresteforhold til.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen