Brev
Forelsket i en fyr der er for gammel
Hej jeg er en pige på 13
der er blevet forelsket i sin bedste ven på snart 25.
Han kan også godt lide mig men der er det med aldersforeskællen.
Jeg elsker ham virkelig højt og vi flirter altid med hinanden når vi snakker.
Jeg vil ikke midste ham da det er ham der har fået mig til at stoppe med at cutte og hvis jeg midster ham begynder jeg bare igen.
Ved det er noget dumt og underligt noget det her da der ikk er særlig mange der prøver det men ved i hvad jeg skal gøre?
For er virkelig på bar bund.
M.V.H pigen
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Det er dejligt at være forelsket. Og man kan desværre ikke altid styre, hvem man får følelser for. I din situation er det dog nogle følelser, du nok er nødt til tænke over.
11-12 års aldersforskel er for meget, når den ene er barn og den anden voksen. Jeg tænker, at med så stor en aldersforskel, har man forskellige interesser og tanker. Du er barn og skal hygge dig med dine veninder, fritidsinteresser, og om et par år finde ud af, hvad du gerne vil efter folkeskolen. Han er et godt stykke inde i voksenlivet. Måske han tænker mere på forhold, sex og at stifte familie på et tidspunkt.
Når man er barn skal man ikke være kæreste med en voksen. Det er faktisk ikke lovligt, og han kunne blive straffet for at være i et intimt forhold med en mindreårig. Det tror jeg også godt, at han ved! Når man er voksen har man pligt til at kende lovgivningen, og det at være sammen med en midreårig er ulovligt.  Vi har lavet en side om rettigheder if. til seksualitet, som jeg håber, du vil kigge på: https://www.bornetelefonen.dk/seksualitet-rettigheder
Du skriver at han har hjulpet dig med at stoppe med at cutte. Måske det også er derfor, at du er så glad for ham. og måske kan du prøve at kigge på dine følelser for ham fra flere sider? Sommetider kan man blive så glad for en ven, at man kommer til at forveksle venskabsfølelser med kærestefølelser. Kunne det også være sådan for dig?
Måske der også kunne være andre, som kunne hjælpe dig her med at holde fast i, at du ikke skader dig selv. Måske dine forældre, en lærer, sundhedsplejersken eller en anden voksen du føler dig tryg ved? Det kan også være at få hjælp fra rådgivningen: www.Selvskade.dk - her kan du og dine forældre få rådgivning og støtte til at hjælpe dig ud af selvskaden. Det håber jeg, at du vil undersøge - også gerne sammen med dine forældre.
Jeg tænker, at det ville være rigtig godt at tale med én voksen om din situation. En som er tættere på dig og som kan støtte dig i at får det godt og få den hjælp, du har brug for. Måske en der kan hjælpe dig med at snakke med dine forældre om det. Fortæl den person det som du har skrevet i brevet her. Måske kan du vise dit og mit brev, så I kan tale ud fra det?
Jeg tror du er skal prøve at glemme dine kæreste følelser for ham. Jeg ved godt, at det kan være rigtig svært. Men jeg kan også tydeligt mærke på dig, at det med aldersforskellen er et problem - og det er jeg meget enig i. Hvis I havde været på samme alder eller måske 1-2 års forskel, så ville det have været ok. Jeg er sikker på at du en dag, vil få følelser for en på din egen alder. Hvor det virker mere rigtigt, nemt og naturligt.
Du er meget velkommen til at ringe eller skrive ind på 116111, hvis du har brug for at tale mere med os.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen