Forelsket i en der er 5 år ældre end mig..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år,

Tak for dit brev!

Jeg kan godt forstå, at du måske ikke helt ved, hvad du skal gøre i forhold til den dreng, du er forelsket i. Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig lidt.

Det lyder som om, at du og drengen har det rigtig godt sammen. Det er dejligt at læse, for det kan virkelig være rart og værdifuldt at møde en, man har det godt med – om det så er som venner eller som kærester.

Du fortæller, at drengen har fortalt dig, at han har en kæreste. Du har senere fundet ud af, at han ikke har en kæreste, men du ved, at han flirter med en pige på hans egen alder. Jeg spekulerer lidt på, om han mon kan have fortalt dig, at han har en kæreste, fordi tingene mellem ham og den pige, han flirter med, ikke er faldet helt på plads endnu? Måske håber han, at han og pigen snart bliver kærester? Måske er de blevet kærester, men har ikke sagt det til andre endnu? Kunne det mon være derfor, at han har sagt til dig, at han allerede har en kæreste?

Jeg tænker også på, hvornår han mon har fortalt dig, at han har en kæreste? Var det f.eks. fordi du spurgte ham direkte, at han fortalte, at han havde en kæreste? Eller var det i en anden forbindelse? Måske på et tidspunkt, hvor han bare ville fortælle lidt om sig selv? Hvis han sagde, at han havde en kæreste på et tidspunkt, hvor du spurgte ham direkte om det, tænker jeg, at han måske kan have sagt det, fordi han måske har villet sende et signal om, at han ikke lige er klar eller har lyst til at have en kæreste lige nu.

Hvis han ikke er klar eller har lyst til at have en kæreste, kan det være, at han er kommet til at sige, at han allerede har en kæreste, fordi han så vidste, at der så i hvert fald ikke var nogen, der ville prøve at blive kærester med ham. Men det er slet ikke sikkert, at det er sådan, tingene hænger sammen. Der kan være mange grunde til, at han sagde, som han gjorde.

Jeg kan tydeligt fornemme, at du er meget glad for drengen, men jeg tænker også på, at det måske ville være lidt rart for dig at se tiden lidt an: måske vil det være rart at mærke lidt efter og se, om du er forelsket, eller om du måske er mere imponeret eller fascineret af ham, end du er forelsket? Som du selv er inde på, er der også lidt år mellem jer, så der vil måske være områder, hvor I ikke helt er på bølgelængde? Måske ser I lidt forskelligt på nogle ting? Måske har I f.eks. lidt forskellige holdninger til, hvordan man er kærester?

Det er meget almindeligt i din alder, at blive forelsket i en fyr der er ældre, uden at det behøver at betyde, man bliver kærester. Ofte vil en ældre fyr gerne have en kæreste der er nogenlunde på alder med ham selv, ligesom du skriver han flirter med en på hans egen alder, men det virker til, han gerne vil være din ven.

Sommetider kan en forelskelse føles meget stærk, selvom man ikke kender en person særlig godt, fordi man bliver meget fascineret af ham/hende. Det er slet ikke sikkert, at det er tilfældet hos dig, men tror du, at det alligevel vil være rart for dig at se tiden lidt an og måske tale lidt mere med drengen, før du beslutter, om du vil fortælle ham om din forelskelse?

Måske ville det være rart for dig at tale med en veninde om det? Måske har din veninde et godt råd? Det kan også være, at din veninde har oplevet at være forelsket, og så vil det måske være meget rart at høre, hvordan det føles for hende? Måske har du lyst til at spørge en af dine forældre til råds?

Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111og tale lidt om det hele. Ellers kan du også læse lidt om forelskelse og finde lidt gode råd her på BørneTelefonens hjemmeside lige her: http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Forelskelse.aspx Mange gange held og lykke med det hele!

De aller kærligste hilsner BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.