Brev
Forelsket i dreng fra parallelklassen
Hej børnetelefonen!
Jeg har en mindre problem, med en fra min parallelklasse…
Han er vildt sød, og jeg har været forelsket i ham i et stykke tid nu. Vi har skrevet lidt sammen på facebook, men problemet er, at det er vildt svært at komme i kontakt med ham, og jeg er meget nervøs for at snakke med ham ansigt til ansigt.
Kan i give mig nogle råd til, hvad jeg kan gøre og sige til ham, for at han skal få øjnene op for mig??
Hilsen mig!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 13 år,
Tak for dit brev. Flot at du har haft mod til at skrive til os, om gode råd. Jeg kan godt læse, at du lige nu rigtig gerne vil mere i kontakt med drengen i din parallelklasse.
Det kan være rigtigt dejligt og spændende at være forelsket, og det kan også være lidt hårdt, fordi man tænker på den, man er vild med hele tiden...Måske er det dét, som du oplever lige nu.
Jeg tænker, at du er godt i gang med at skabe en kontakt til ham, når du skriver, I har skrevet lidt sammen på Facebook. Kunne du prøve at skrive lidt mere til ham på Facebook, når du har svært ved lige nu at mødes med ham face to face, som du skriver. Du kunne måske også begynde at sms’e ham.
Tit kan man føle sig mere tryg, når man har skrevet sammen et stykke tid. Man kan sige, at man lærer hinanden at kende lidt gennem skrift, og på den måde gør man sig klar til at mødes face to face. Det der sker, når I skriver er, at I bliver lidt mere trygge ved hinanden, så det ikke behøver at være helt så svært at mødes rigtigt.
Hvis I har fælles venner, kunne du måske sammen med en veninde spørge, om ikke I alle sammen kan lave noget sammen. Det kunne være at se en film, lave pandekager, spille et spil ude eller inde eller noget helt andet. Det kan tit være lettere, hvis man inviterer flere med hjem til dig en eftermiddag. Sådan så det ikke kun er jer to, som skal være sammen for jer sig selv til at begynde med. Sommetider er det nemmere at finde ud af, om han også er vild med dig, når man laver noget sammen med andre. Det hjælper ofte på, at man heller ikke er så genert og usikker på at være sammen. Hvis du så mærker, at han kan lide dig, så kan det være, at I to kan lave noget sammen, bare jer to - det kan også være, at I har det bedst med, at der er andre venner og veninder sammen med jer
Du skriver, at du har svært ved at snakke ansigt til ansigt, måske er du lidt genert. Det er der rigtigt mange, der mærker. På
http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Sex-og-seksualitet/Vaerktojskassen/scoretips/drenge/tretten-femten/indadvendt.aspx
er der nogle idéer til, hvad man kan gøre, hvis man er forelsket og er genert. Der er for eksempel nogle råd til, hvordan man viser en dreng, at man er interesseret i ham.
Jeg håber, du kan bruge svaret. Du kan også altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig. Vi har åbent 11 -23 hele året.
Kærlig hilsen BørneTelefonen