Brev
Forelsket i bedste veninde
Har en veninde som er 14 som jeg er blevet virkelig forelsket i. Vi har snakket om det flere gange hvor hun har sagt hun ikke vil være i forhold med mig fordi hun er virkelig bange for at miste mig vis det ikke skulle fungerer men samme tid er hun virkelig flirtende når vi snakker sammen. Vi snakker stort hver dag efter skole fordi vi ikke går på samme årgang og ik ser hinanden så tit. Men når vi snakker sammen vil hun virkelig gerne vise sig selv frem på en lidt fræk måde. Men hun siger hun ik vil være i forhold med mig fordi hun er bange for at miste mig vis det ikke ville fungere men er blevet virkelig forelsket i hende
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år
Det lyder lidt som om, at din veninde sender lidt blandede signaler. Det kan jeg godt forstå, hvis du bliver forvirret over.
Det lyder også som om, at I har et godt venskab og er rigtig glade for hinanden. Det virker som om, at I er gode til at tale sammen, og at du har været ærlig overfor hende omkring dine følelser. Det er stærkt af dig, at du har turdet at sige det til hende.
Jeg kan godt forstå, at hun er bange for, at det går ud over jeres venskab, hvis forholdet ikke går. Det kan nemlig godt være svært at bevare et venskab, hvis det ikke gik at være kærester. Måske kan du også godt forstå den bekymring?
Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært at være i jeres venskab lige nu. Men jeg vil alligevel foreslå, at du holder ud. Måske kan du tale med hende om, hvad hun gør, som er svært for dig?
Du kan for eksempel fortælle hende, at du kan mærke, at hun flirter med dig. Og at det gør det rigtig svært for dig at være venner med hende, fordi du bliver ked af det.
Måske kan I også tale om, hvad det vil sige for netop jer at være venner. Kunne du mon tale med hende om det?
Du har allerede vist, at du tør tale med din veninde om dine følelser. Derfor tror jeg også, at du kan tale med hende igen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen