Brev
Forelsket eller ej. Måske for gammel
Heii
Jeg er en pige på 15 år og jeg er blevet rigtig vild med en dreng som er 19 år og jeg snapper også med ham næsten hver dag og jeg går også på skole med ham.
Jeg er ikke sikker på om jeg er forelsket men hver gang jeg ser ham på skolen eller på snappen så begynder jeg at blive helt lalleglad og jeg bliver rød i kinderne og min mave føles som om der flyver 100 sommerfugle runde.
Men fordi jeg også skriver med ham så er jeg ikke sikker på om han hved at jeg er vild med ham.
Jeg hved ikke rigtig hvad jeg skal gøre.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
At have sådan nogle følelser for en anden person, hvor sommerfuglene flyver rundt, er rigtig dejligt. Det kan dog også være forvirrende og svært at have disse følelser. Særligt når man ikke er sikker på om den person man er vild med, ved at man at man er vild med personen eller personen måske ikke har det på helt samme måde. Jeg kan godt forstå, hvis du er i tvivl om hvad du helt præcist skal gøre.
Når jeg læser overskriften på dit brev, får jeg en fornemmelse af, at der er to ting du er lidt i tvivl om. Det ene handler om selve forelskelsen og det andet handler om aldersforskellen mellem jer.
Det lyder som om, at dig og drengen har god kontakt både gennem beskeder og på snappen. Du skriver dog også, at du er i tvivl om han ved, at du er vild med ham. Hvis du har på fornemmelsen at han rigtigt gengælder dine følelser, så kan du måske fortælle ham, at du godt kan lide ham og spørge ham, hvad han synes om dig. Hvis du synes at dette er lidt for direkte, kan du måske få en god veninde eller ven til at spørge ham.
I har meget kontakt på snapchat. Du er sikkert allerede klar over det, men jeg vil alligevel lige huske dig på at passe på dig selv, når du på snapchat eller andre sociale medier. Hvis I deler billeder, er det en god idé både at passe på sig selv, og have klare aftaler om de billeder I deler med hinanden. Jeg vil også tænke grundigt over, om det er alle slags billeder, du skal dele med ham. Hold det til billeder, som du er helt tryg ved at dele med ham.
Med hensyn til aldersforskellen, så er der ikke ulovligt at have et forhold til én på 19 som 15-årig. Den seksuelle lavalder er nemlig 15 år i Danmark. Det vil sige at en person over 15 år ikke må have sex med en person under 15 år. Men samtidig er han over 18 og dermed en voksen. Det kan betyde, at han kan have andre forventninger til et evt. forhold end du har. Det kan være omkring sex, at han forventer at du er klar til det? Det kan være omkring, hvad man må og får lov til af sine forældre, når man er 15 og når man som 19 årig er voksen, bestemmer alt selv.
Der er mange ting, der kan være svære. Det er derfor vigtigt, at du passer godt på dig selv og får talt med nogen om det. Det kan være gode veninder, som du taler med - det kan jo også være forældre eller søskende.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen