Brev
forelsket??
kære BB
mig og min bedsteven har kendt hindanden hele livet, men i 3. klasse skiftede han skole.
vi går til spejder sammen, så vi ser hindanden mindst 1 gang om ugen. jeg tror jeg er ret forelsket, for hver gang en anden pige begynder at være meget sammen med ham bliver jeg ret jealous.
når jeg spørger ham hvem der er hans bedsteveninde siger han at det er mig. jeg følelser for ham som jeg ikke har for nogle andre. mit problem er at jeg ikke ved om han har det på samme måde med mig.
jeg vil ikke spørge ham om vi skal være kærester for jeg er bange for at det ødelægger vores venskab hvis han ikke har det på samme måde, men bare vil være venner.
håber i kan hjælpe
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du.
Tak for dit brev – det lyder til at være et rigtig dejlig venskab I har sammen! Og der er bare næsten ikke noget bedre end gode venner.
Jeg kan godt forstå, at du er lidt i tvivl om, hvad der er det rigtige at gøre.. for på den ene side har du en pragtfuld bedste ven og hvor ville det bare være ærgerligt, hvis det blev ødelagt – på den anden side kan det være, at du ville få verdens bedste kæreste, hvis du spurgte ham, det er ikke nemt.
Kunne du måske prøve at spørge ham, om der er nogle han godt kan lide? Eller starte en snak med ham om, hvordan I hver især synes en dreng eller pige skal være for I kan blive forelskede i dem – er det for eksempel flot hår, god humor, dygtig til matematik eller noget helt fjerde. Måske kan du via sådan nogle spørgsmål og snakke blive lidt klogere på, hvad han synes om dig. Du kan måske nævne nogle af de ting han har, som det du synes er vigtigt, for at give ham et indtryk af, at du faktisk godt kan lide ham, kan du følge mig i det?
En anden mulighed er, at spørge en af hans venner – måske én fra spejder om han ved, hvem han er forelsket i, men risikoen for at vennen siger det til ham er måske lidt stor....
Og så er der jo den mulighed du egentlig selv har afvist, at du spørger ham om at være kærester, men du har måske ret i, at du risikerer at miste ham som ven – det kan også være, at I kan fortsætte som venner og han bare tager det som en kompliment, at du godt kan lide ham.
Der findes desværre ikke nogen lette løsninger på den slags situationer – måske når du til et tidspunkt, hvor du er så forelsket i ham, at det er vigtigere for dig at fortælle ham det end at beholde ham som ven. Du kan også risikere, at han som din ven, måske begynder at fortælle dig om andre piger, han er forelsket i – og det vil måske være ret hårdt for dig at høre på.
Men det kan jo altså også være, at han går rundt og tænker præcist det samme som dig, men bare ikke tør spørge dig, fordi han ikke vil miste dig som ven. Og det ville da være så ærgerligt, hvis I begge to gik rundt og ikke helt turde spørge, synes du ik?
Jeg håber, at du har fået bare lidt hjælp til at komme videre selvom der ikke findes et klart svar.
Bedste hilsner
Fra BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.