Brev
Forelsket
Kære bb
Jeg er en pige på 13.Jeg går på en skole hvor der næsten kun er piger og jeg har et problem. Jeg ved ikke om jeg er forelsket i min veninde, ja det lyder skørt, men jeg tror altså at jeg er biseksuel. Jeg bliver nervøs når vi snakker sammen og jeg har aldrig følt sådan for en pige før. Faktisk har jeg ikke lyst til at være forelsket i hende for hun er jo min bff, det hele er bare så forvirrende. Er der nogen måde at jeg kan ungå at blive sådan “rigtig” forelsket i hende på? For jeg har nogle tanker om hende som jeg slet ikke burde have.
På samme tid med alt det her er jeg helt væk i en dreng fra mit ballet hold. Jeg tror at det er hvad man kan kalde en rigtig forelskelse. Jeg rødmer totalt hvis vi får øjenkontakt, jeg undgår al kontakt med ham fordi det ville være for pinligt at han talte til mig, jeg blev sygt glad da han sendte mig en venneanmodning på Facebook, jeg tænker på ham næsten hele tiden, hvids han tilfeldigvis støder ind i mig får jeg kulde gysninger over hele kroppen og bliver rød i hele hovedet. Lyder det som om jeg er forelsket?.
Jeg har lige nogen spørgsmål… Hvordan kan jeg komme til at tale med ham? ( vi har aldrig sagt et ord til hinanden kan det være et tegn?) jeg er altid meget nervøs og genert omkring folk jeg ikke kender. Han sendte mig en venneanmodning på Facebook, tror i det betyder noget? Kan jeg blive nemmere forelsket når jeg ikke er sammen med så mange drenge i min hverdag? Hvordan opfører drenge sig når de er forelsket altså jeg har lagt mærke til at kan kigger på mig ( på den sødeste måde) og jeg tror også han har tjekket mig ud et par gange? Er det normalt at jeg kan være forelsket i en person som jeg næsten ikke kender? Og er det normalt at vi bare ignorerer hinanden hele tiden på den måde?
Du må virkelig undskylde hvis mit brev er meget indviklet eller svært at læse.
Knus fra den meget forelskede pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev om forelskelse. Jeg håber, det er i orden, at jeg har inddelt dit brev i to dele, så bliver det nemlig lidt mere overskueligt at læse - for mit svar er blevet lidt langt.
1. Din veninde
I dit brev fortæller du, at du ikke ved, om du mon er blevet forelsket i din veninde – og det er overhovedet ikke et ”skørt” spørgsmål, men derimod et meget naturligt spørgsmål. Selvom det kan lyde lidt mærkeligt, så er forskellen på et venskab og en forelskelse/at føle kærlighed til hinanden faktisk ikke særlig stor – og derfor kan det også være rigtig svært at skelne følelserne fra hinanden.
Når man er i din alder er man godt i gang med at finde sig selv og sin seksualitet. Det tager tid, og det kan skifte livet igennem, og imens er det helt almindeligt, at man har en masse forskellige tanker og følelser. Det behøver derfor ikke betyde, at du er biseksuel. Følelserne kan altså lige så godt være et tegn på, at du "bare" er ved at lære dig selv at kende. Der er selvfølgelig også en mulighed for, at dine følelser handler om kærlighed/forelskelse til din veninde, men jeg ved fra rigtig mange unge mennesker – både piger og drenge, at det er nogle naturlige tanker at tænke både på det modsatte køn og det samme køn, imens man lærer sig selv og sin seksualitet at kende. Derfor synes jeg, at du skal se tiden lidt an. Måske ændrer følelserne sig stille og roligt i takt med, at du udvikler dig - det er helt ok og meget naturligt.
Hvis du alligevel føler, at du har brug for at undersøge det nærmere, må du tænker over, om du har brug for at finde ud af, om din veninde har det på samme måde. Det kan måske virke lidt voldsomt for din veninde, hvis du fortæller hende, at du har følelser for hende, som du ikke helt præcist ved hvad betyder – Derfor skal du tænke over, om du er sikker, og om jeres venskab kan holde til det. For det er ikke sikkert, at din veninde har det på samme måde - det er jo det der er svært at vide. Måske kan du afvente lidt og fornemme hvordan hun har det med dig?
Måske skal du starte med at forsøge at fokusere på drengen fra dit ballethold? Hvis det viser sig, at følelserne for din veninde fortsætter, må du vurdere hvad der er bedst at gøre. Det er altså helt naturligt at tænke seksuelt om ens veninder, når man er i din alder - også uden at det nødvendigvis betyder, at man er homo- eller biseksuel. I sidste ende er det selvfølgelig dig, der skal mærke efter og træffe den beslutning, der er rigtig for dig. Jeg håber dog, at mit svar måske har hjulpet dig lidt på vej?!
2. Drengen fra balletholdet
Jeg synes helt sikkert, det lyder til, at du er forelsket i drengen fra balletholdet – og netop derfor skal du da også prøve at se, om I kan komme til at tale sammen, så du kan finde ud af, om han måske kunne være én, der er værd at gå efter.
Du skriver, at det var ham, der sendte en venneanmodning på facebook, det viser i hvert fald, at han gerne vil lære dig bedre at kende. Næste skridt må altså være at begynde at skrive mere sammen og gerne snakke lidt sammen. Du kan jo starte med at sige ”hej”, når I mødes – og så stille og roligt forsøge at placere dig tættere på ham, når I fx træner. Det kan også være, at der er nogle af pigerne fra balletholdet, som du er veninde med, der måske taler mere med ham? For så kunne de måske hjælpe dig med at begynde at snakke lidt mere med ham. Du kan jo også udfordre dig selv og stille ham et spørgsmål, fx ”hvad synes du om træningen” eller ”ej, hvor jeg glæder mig til weekenden. Gør du også det?” På den måde viser du, at du er nysgerrig og har lyst til at lære ham bedre at kende...
Du spørger også, hvordan man kan se, at en dreng er forelsket. Og bare man dog kunne svare sikkert på det, men det kan man desværre ikke. Jeg synes dog, at det er et positivt tegn, at han har tilføjet dig som ven på Facebook. Det er meget naturligt, at man kan blive forelsket i personer, man ikke kender. Måske holder forelskelsen ikke, når man lærer personen rigtig at kende eller måske finder man ud af, at man kan være meget mere forelsket end det, du er nu, når du lærer ham bedre at kende. Med andre ord er forelskelse mange ting – og de helt særlige ”sommerfugle” kan sagtens opstå, selvom man ikke kender hinanden så godt. Der er også stor forskel på, hvordan og hvor let man bliver forelsket. Derfor er det ikke sikkert, at han har nøjagtig de samme følelser, som dig – men når jeg læser dit brev, er der alligevel en del positive tegn, fx at det virker til, at kan kigger på dig på en særlig måde. Derfor håber jeg, at du måske har fået modet til at undersøge det lidt nærmere. Måske er han noget for dig? Det kræver dog, at du har mod på at udfordre dig selv, så du kan finde ud af, om han er noget for dig...måske går han også og venter på,at hans venneanmodning åbner for, at  I kan 'snakke' sammen på facebook til at begynde med? Ellers skal I jo begge kigge videre efter andre...
Hvis du har lyst, kan du her læse lidt mere om forelskelse:
Du er også velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for det.
De bedste hilsner
BørneTelefonen