Brev
Forelsket
Kære BørneTelefonen! Jeg er en pige på 12 år og går i 6. klasse. Jeg gik på en lille skole der kun går op til 4. klasse så da jeg skulle i 5. flyttede jeg sammen med resten af min årgang på en større skole og vi blev så blandet med børnene på den nye skole i 4 klasser. Jeg er idag okay populær hos begge køn i min klasse og har mange venner. Min bedste veninde fra børnehaven kom i en anden klasse end mig men vi holder stadig kontakten rigtig godt. Cirka en uge efter vores første skoledag på den nye skole var jeg sammen med hende veninden (vi kalder hende Yrsa) og Yrsa og nogle piger fra hendes klasse snakkede med 2 drenge om et eller andet de havde gjort som man ikke må og den ene dreng ville så vise mig og Yrsa det sted de havde gjort det de ikke måtte. Jeg har aldrig snakket med drengen før men ser meget hurigt at han er ret flot. Det tager lang tid at gå ud til det der sted og han snakkede ret meget og var sådan lidt nervøs omkring det han havde gjort og det syntes jeg var ret sødt. Når men vi kom så ud til det der sted og han viste og lidt rundt. Jeg prøvede sådan virkelig at være rigtig rigtig sød ved ham. (Vi kalder ham Kurt) Vi gik så mod skolen igen og snakkede om at vi nok kom forsent så vi løb og så sagde han at hvis vi kom forsent skulle vi bare sige at det var hans skyld og sagde at han nok skulle gå ind i min klasse og forklare. Jeg blev ihvertfald forelsket i ham og da vi kom ind (vi kom ikke forsent) sad jeg bare og kiggede og i luften og smilede og tænkte på ham. Jeg var slet ikke ordenligt til stede i undervisningen og har siden den dag (for cirka halvandet år siden) tænkt på ham hver dag og hver aften og har siddet og stirret ud af vinduet og set ham spillet fodbold hver frikvarter. Hver gang nogen siger hans navn går jeg helt i stå og får ondt i maven. Jeg har ikke snakket med ham siden den dag men forleden dag var jeg sammen med Yrsa og jeg fortalte hende for første gang om min forelskelse i Kurt og hun sagde at jeg bare skulle tiljøje ham på Snapchat og jeg gjorde det så. Han tilføjede mig tilbage og jeg skrev en masse random spørgsmål for at holde en samtale igang og han var rigtig sød til at svare lange sætninger. Yrsa sagde at det slet ikke lignede ham at skrive så meget. Når men samtalen sluttede med at han skrev “Vi kan altid skrive på et andet tidspunkt. Ses” og jeg har siden den dag haft ondt i maven hele tiden og kigger hele tiden efter ham. Den dag vi får juleferie har jeg tænkt mig at skrive til ham igen for så er det ikke akavet hvis han ikke gider og vi så ses i skolen dagen efter;) Jeg vil høre din mening om min situation og måske nogle råd? Jeg håber ikke at beskeden var for lang, jeg er ikke så god til at gøre historier korte:))
Mvh mig den anonyme 12-årige pige:)
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære anonyme pige på 12 år.
Stort tillykke med forelskelsen! Det er en dejlig følelse hvor det bobler i maven og man har det lidt skørt – jeg gætter på, at det er sådan du har det?
Når jeg læser dit brev, forstår jeg det sådan, at din veninde Yrsa er venner med ham, du har forelsket dig i. Hvis hun er det, så er det en god start til at lære ham bedre at kende. En ide er, at tale med ham og finde ud af hvilke interesser han har.
Hvis I har samme interesser, så er det ofte lidt lettere at starte en samtale op, og tale sammen. Dog kan I også sagtens lære hinanden at kende og tale sammen uden at have samme interesser. Jeg synes ideen om at skrive til ham her i juleferien, er rigtig god. Måske du allerede har gjort det? Så er der også naturligt en masse ting at skrive om; julen, gaverne, nytårsplaner osv.
På vores hjemmeside har vi en guide til kærlighed. Måske den kan være en hjælp for dig.
Kærlighed
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Du er altid velkommen til at kontakte os igen, hvis du har brug for flere råd eller en voksen at tale med.
Godt nytår
Mvh Børnetelefonen.
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.