Brev
Forelsket
Hej BB
Jeg tror måske jeg er forelsket i min lærer.
Han er bare over dobbelt så gammel som mig.
Jeg vil ikke være forelsket i ham og jeg ved heller ikke om jeg er forelsket! Jeg har nogle gange ikke lyst til at gå i skole pågrund af det.
Jeg er ret sikker på han jo ikke føler noget for mig men nogle gange kigger han på mig med sådan et blik som bare virker forkert.
Jeg vil bare glemme ham og lade være med at tænke på ham sådan! Jeg ved godt at det er ulovligt og alt det der med at være sammen med en voksen og jeg har heller ikke lyst til det.
Jeg vil ikke tale med nogen om det da jeg syntes det pinligt.
Jeg ville bare høre hvad i mener om det og om i har råd til at lade være med at tænke sådan?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak for dit brev. Jeg synes, at det er rigtig godt tænkt af dig, at dele dine tanker og følelser med nogle, da det kan være meget at gå med selv. Jeg forstår rigtig godt, at du føler dig forvirret over dine følelser for din lærer, og godt vil vide, hvordan du slipper forelskelsen igen.
Jeg kan berolige dig med, at det er noget som mange andre har oplevet, det med at blive forelsket i sin lærer og nok især unge på din alder. Du er nok fuldt igang med at udfolde din seksualitet, forstået på den måde, at du reagerer på det modsatte køn. Det kan man godt gøre, selvom man egentlig ikke ønsker at have noget seksuelt med ham at gøre. En forelskelse er jo en måde dit eget energisystem reagerer på andres.
Det kan være, at din lærer synes, du ser sød ud, og derfor kigger ekstra meget på dig, uden at der er mere i det? Men du kan jo godt komme til at reagere på det, ved at føle dig forelsket. Måske kan det hænge sådan sammen? Din lærer bør ikke kigge sådan på dig, hvis det er det han gør. Hvis du kan prøve at ignorere ham, bevidst, i en periode? Så kan det måske hjælpe dig til at slippe forelskelsen og så holder han måske også op med at kigge på dig?
Hvis din lærer bliver ved med at kigge på dig, på en forkert måde, så kan du måske sige det til en veninde i klassen? Det kan måske sige sådan her: 'Ej, han stirre simpelthen på mig så meget i timerne...'. Måske har din veninde det på samme måde, eller også kan I få en snak om det. Det er jo ikke i orden, at du oplever, at han kigger forkert på dig!
Jeg vil lige fortælle dig, at lærere må ikke have forhold til sine elever - det er strafbart for læreren og det står i loven for at beskytte børn og unge. Alle lærere ved at det står i loven.
Jeg kender desværre ikke en enkel opskrift på, hvordan du kan slippe forelskelsen igen, men jeg tænker også,  at du ved at skrive om det til os, allerede har taget det første skridt. Nu er det ikke længere så hemmeligt, fordi du har delt det med os, og det med det hemmelige kan måske også være en del af det spændende?
En anden måde at få sine følelser ud på, kan være ved at skrive om dem, så kommer du også lidt af med dem. Hvis du synes, det er for pinligt at snakke med andre om forelskelsen kan du måske skrive dig ud af den, ved f.eks. at skrive dagbog og skrive alle dine følelser ned.
Du er også velkommen til at chatte, sms eller ringe til os på 116 111, hvis du har brug for at tale mere direkte med en rådgiver om det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen