Forelsket

Hej jeg er en pige på 13 og er forelsket i en der er 16 men han er også min halv store bros, kones, nevø så jeg kan ikke lige finde ud af med mig selv og det er forkert. Håber at i vil svare.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Mange tak for dit brev.

Det lyder rigtigt dejligt, at du er blevet forelsket… Men jeg kan godt forstå at det er lidt svært at finde ud af… Hvis vi kigger på loven omkring ægteskab med nogen man er i familie med, er der absolut forbud mod ægteskab mellem slægtninge i ret op og nedstigende linie (det betyder at man ikke må blive gift med en forælder eller et barn) og mellem søskende. Forbuddet mod ægteskab mellem søskende gælder også halvsøskende, men ikke sammenbragte børn, der er vokset op sammen, og eller adoptivsøskende.

På den baggrund tænker jeg ikke, at det er forkert at være forelsket i din halvstorebrors, kones, nevø… Men familier er jo forskellige og deres tanker og følelser kan jo være forskellig fra loven om ægteskab… Mon din halvstorebror ville have det svært med det? Det kan måske være, at han ikke ville have noget imod det?

Det kan være svært i familier når der er nogen der bliver kærester som man ikke lige havde regnet med.. Men hvis det er sådan du har det, og han måske har det på samme måde? Er det jo rigtigt svært at lade være med at være vilde med hinanden...og der er altså ikke noget forkert i, at I bliver kærester.

Jeg ved ikke om det måske ville være rart for dig at tale med én i din familie om det? Jeg håber i al fald rigtigt meget, at du kan bruge mit svar.. Hvis du lige har brug for at høre noget mere, eller tale med nogen, kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller måske skrive på BørneChatten.. Begge steder sidder der voksne der er klar til at give råd og vejledning..

Mange venlige hilsner

BørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.