Brev
Forelsket..
Brevet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet. Rådgiveren har læst hele brevet.
Hej BørneTelefonen.
Jeg er en tja nogenlunde normal pige på 15 år.
Jeg er her på det sidste begyndt at blive rigtig glsd for en dreng. Han er på alder med mig og bor ikke så langt væk,
Problemet er så bare at forelskede påvirker mig utrolig utrolig meget.
Altså jeg mødte ham ret tilfældigt her for ca to uger siden med min veninde, hvor han også lånte mig sin trøje (som jeg stadig har) fordi jeg frøs, men ja jeg er sku’ blevet forelsket i ham, og det påvirker mig rigtig meget, især negativt.
Jeg er mega rastløs jeg kan slet ikke holde ud at være alene eller ikke have noget at lave, og hvis jeg skal være alene bliver jeg ekstremt ked af det og føler ikke andet end tomhed, og savn hvilket ender ud i at jeg cutter.
Jeg har Cuttet hans navn ind i min arm, og jeg laver ikke andet end at græde.! Jeg vil bare have ham, og kun ham! Han skal bare være hos mig.
Han viser også i den grad interesse for mig, men det bare svært for mig at spørge om en aftale fordi det er sjællend vores venner kan, og ville fortrække hvis det var med vores venner her i starten(vores venner kender hinaden).
Desuden er han også ret populær og det er jeg ikke helt på samme måde.
Jeg har rigtig meget bare lyst til at tage mit liv, bare for at slippe for at være så ked af det, og min cutting er blevet så ekstrem at det er minimum en gang om dagen, og jeg cutter så dybt at jeg er begyndt at få ar som ikke går væk.. normalt gå mine sår jo væk efter en måneds tid, men hver gang jeg cutter bliver det dybere.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 15 årige pige
Jeg kan sagtens forstå, at du er raskløs, forvirret og bliver ked af det. Det er nemlig præcis sådan, det også føles at være forelsket. Der er noget om snakken, når man kalder forelskelse for en slags "sindsyge" eller at man er helt forblændet og uden for rækkevidde for omverdenen.
Du beskriver faktisk rigtig fint, hvilken følelse du sidder med, når du vælger at skære i dig selv. Og på en måde giver det mening, fordi du flytter den indre smerte over til en fysisk smerte. Du bliver ved med at skade dig selv, og det bliver dyberer og dybere. Det er lige det, der er ved at skade sig selv - det holder ikke ret langt tid, og derfor er det ikke en god løsning. Og du får desværre ikke gjort noget ved at få kontakt med ham på den måde. Men det ved du sikkert allerede. Jeg ved godt, at det lyder nemmere end det er - men det handler om, at finde et alternativ til at skade sig selv. Hvad kan du gøre i stedet, når du fx så gerne vil i kontakt med ham...
Hver gang du sidder med en følelse af frustration og lyst til gøre skade på dig selv, skal du i stedet vælge at gøre noget andet. Det kan være høre højt musik, løbe en tur, danse, skrige, skrive, tegne, ringe til en ven osv. ....skrive til ham. Det er svært, at begynde på nye handlemåder, derfor skal du finde en eller flere som kan hjælpe dig.
Hvis du kan tale med dine forældre, vil de nok være gode til at hjælpe, fordi de kender dig godt og måske har ideer til, hvad du kan gøre i stedet. Alternativt kan det være en god veinde, som du kan ringe til hver gang, du har lyst til at gøre dig selv ondt. Hun kan tale med dig til du har fundet din indre ro igen. Herefter kan du gøre noget, for at beskæftige rastløsheden.
Sidst men ikke mindst vil jeg sige til dig, at det lyder fantastisk at du har fundet en dreng som du er så forelsket i. Endnu bedre er det, at han også er interesseret i dig. Måske kan I starte med at skrive sammen, chatte sammen og lære hinanden lidt at kende. På et tidspunkt skal han vel også have sin trøje igen, hvornår og hvordan skal det ske? Det kunne du jo skrive til ham om...?!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen