Forelsket..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 15 årige pige

Jeg kan sagtens forstå, at du er raskløs, forvirret og bliver ked af det. Det er nemlig præcis sådan, det også føles at være forelsket. Der er noget om snakken, når man kalder forelskelse for en slags "sindsyge" eller at man er helt forblændet og uden for rækkevidde for omverdenen.

Du beskriver faktisk rigtig fint, hvilken følelse du sidder med, når du vælger at skære i dig selv. Og på en måde giver det mening, fordi du flytter den indre smerte over til en fysisk smerte. Du bliver ved med at skade dig selv, og det bliver dyberer og dybere. Det er lige det, der er ved at skade sig selv - det holder ikke ret langt tid, og derfor er det ikke en god løsning. Og du får desværre ikke gjort noget ved at få kontakt med ham på den måde. Men det ved du sikkert allerede. Jeg ved godt, at det lyder nemmere end det er - men det handler om, at finde et alternativ til at skade sig selv. Hvad kan du gøre i stedet, når du fx så gerne vil i kontakt med ham...

Hver gang du sidder med en følelse af frustration og lyst til gøre skade på dig selv, skal du i stedet vælge at gøre noget andet. Det kan være høre højt musik, løbe en tur, danse, skrige, skrive, tegne, ringe til en ven osv. ....skrive til ham. Det er svært, at begynde på nye handlemåder, derfor skal du finde en eller flere som kan hjælpe dig.

Hvis du kan tale med dine forældre, vil de nok være gode til at hjælpe, fordi de kender dig godt og måske har ideer til, hvad du kan gøre i stedet. Alternativt kan det være en god veinde, som du kan ringe til hver gang, du har lyst til at gøre dig selv ondt. Hun kan tale med dig til du har fundet din indre ro igen. Herefter kan du gøre noget, for at beskæftige rastløsheden.

Sidst men ikke mindst vil jeg sige til dig, at det lyder fantastisk at du har fundet en dreng som du er så forelsket i. Endnu bedre er det, at han også er interesseret i dig. Måske kan I starte med at skrive sammen, chatte sammen og lære hinanden lidt at kende. På et tidspunkt skal han vel også have sin trøje igen, hvornår og hvordan skal det ske? Det kunne du jo skrive til ham om...?!

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.