Forelskelse på højeste niveau!

Hej Brevkasse.

Jeg er en pige på tretten år, og er vild med denne her fyr på min kostskole. Vi fortæller hinanden alt, han kan se når jeg har det dårligt og omvendt. Men jeg har været lun på ham siden jeg gik i en anden skole, hvor vi begge også gik der. Men han havde nogle problemer, og det havde jeg også, så vi var nød til at skifte til en anden kostskole. Vi minder meget om hinanden, og det synes han også selv. Han er meget moden af sin alder at være. Vi kan lide de samme ting osv. Og når vi går ud og ryger sammen, begynder han lige med det samme at starte en samtale, jeg ved ikke om han føler det samme. Og jeg tør virkelig ikke at spørge. Hans kropssporg er ikke så svært at læse på mig, det er på den måde, jeg ved hvordan han har det. Men han isolere sig mere og mere, efter skole. Han sidder bare inde på sit værelse, ellers er han sammen med sin bedsteven i en time, og så går han ind til sig selv igen. Jeg har håbet på flere gange, at han spurgte om jeg ville se en film med ham, eller noget. Men det ghar han ikke gjort endu.. Jeg spurgte ham i Fredags, om vi skulle se en film om Søndagen på skole, det ville han meget gerne, men så kunne han ikke alligevel, fordi han havde det skidt. Og havde bare brug for noget luft fra kostskolen, fordi det hele er drama her oppe, (når man siger noget til en, ryger det rundt på hele skolen, dagen efter). Jeg vil så gerne være sammen med ham alene, men jeg tør ikke at spørge igen, da jeg selv synes, at jeg ville virke meget desperat..

Please, help me. 🙂

Kærlig hilsen. …

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære ...på 13 år

Tusind tak for dit fine brev, hvor du skriver så flot og ærligt om den forelskelse, som du oplever til en fyr på din kostskole. Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært at skulle fortælle ham, hvordan du har det, men hvor er du god til at fortælle mig, hvordan det er at være dig.

Du fortæller om, hvordan du oplever, at I minder meget om hinanden, og at I har mange fælles interesser. Du fortæller også, at du tidligere har spurgt ham, om I skulle se en film sammen. Det synes jeg er virkelig sejt og meget modigt gjort af dig.

Forelskelse og kærlighed kan både føles som noget af det mest fantastiske og på samme tid som noget af det mest skræmmende i verden. Derfor er det også ret fint, hvordan de fleste mennesker forsøger at passe lidt ekstra på sig selv, når de mærker forelskelsen i kroppen. Og derfor kan det også være ret skræmmende at skulle afsløre de følelser, man har for en anden.

Når du fortæller om den fyr, du er forelsket i og om de svære ting han også har i sit liv i øjeblikket, så tænker jeg at grunden til, at han måske har trukket sig en lille smule væk, kunne være et tegn på, at nogle af de svære ting fylder lidt for meget lige nu.

Det er svært for dig at være en del af det. Og måske har han heller ikke lyst til at involvere dig eller bekymre dig, og derfor bruger han sin ven mere.

Jeg kan jo ikke vide om det er sådan, han har det, men det kunne i hvert fald være en forklaring, som måske kan give dig lidt ro. Og måske i sær, hvis der så også er lidt uro på skolen lige nu. Derfor kan det være ok, at han ved, at du er der for ham, hvis han har brug for det.

Jeg tænker, at det kunne være en god idé for dig at tale med en anden god ven eller veninde om, hvordan du har det. Det kan tit hjælpe og give lidt ro på alle tankerne og følelserne, som du sikkert har lige nu. Det skal nok være en du har tillid til, hvis der er en fra skolen. Det kan også være en ven/veninde du kender fra en andet sted, men som du synes er god at snakke med.

Du kan også  læse lidt mere om forelskelse her:

Det kan også være en idé at skrive et brev til ham, hvis du har mod på det. Hvor du fortæller ham, hvordan du har det, og at du kan mærke, at du er blevet rigtig glad for ham. Måske kan du også skrive, at du godt kan fornemme, at det virker som, at han har brug for noget tid alene, men at du rigtig gerne vil lave noget med ham, når han har lyst eller overskud til det.

Det er ofte sådan, at man tænker, at det kan virke desperat – som du skriver – men i virkeligheden er der også rigtig mange, som er glade for, at man er ærlig og siger tingene som de er, så de ikke skal gætte det hele selv. Måske er det også noget du selv kan genkende?

Jeg håber du kan bruge nogle af mine råd og rigtig meget held og lykke med kærligheden. Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for det. Det er gratis og anonymt og den er åben alle dage fra kl 11-23.

De kærligste tanker fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.