Brev
Forelskelse over internet..!
Hej
Min navn er ….. og jeg har 2 “små” problemer som jeg håber I vil hjælpe mig med.
Jo alså det startede men at mig og min kæreste blev kærester for 1 år siden. Jeg er mega forelskede i ham og han er mega forelsket i mig og vi er selfølgelig stadig kærester idag. Men han han vil ik kysse med mig og det blev jeg ret ked af. Det er bare et problem for jeg er MEGET moden og klar til det og det er han ik.
Mit andet problem er at jeg har mødt en fyr på nettet på et spil der hedder Momio. Vi har chattet meget sammen og sendt billeder og han vil godt have min snabchat men det må jeg desværre ik.
Han er snart 14 og jeg ved i om det er mærkeligt at jeg måske er forelsket i ham når jeg kun er 12 og jeg allerede har en kæreste.
Kan man godt være forelsket over nettet?
Er det overhovedet okay at være forelsket i en anden mens man har en kæreste?
Jeg ved virkelig ik hvad jeg skal gøre?
Jeg håber i kan hjælpe mig.
– Den forvirrede pige
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
kære pige på 12 år
Tak for dit brev om dine problemer – lige meget hvor små de er, så vil jeg gerne prøve at hjælpe dig. For jeg kan mærke, at det fylder rigtig meget i dit liv at gå og spekulere over de her ting.
Du fortæller, at du er klar til at kysse din søde kæreste, men det er han ikke. Der er intet underligt i, at du vil kysse, eller at han ikke føler sig moden til det. Der kan være meget store forskelle på, hvad 12-årige vil og gør med hinanden, når de er kærester. Men jeg synes, at jeg kan læse ud af dit brev, at I respekterer hinandens valg og forskellighed. Og at I er vilde med hinanden. Det er godt.
Jeg vil nu svare på dine to gode spørgsmål:
1. Kan man være forelsket over nettet?
Ja, det kan man. Nogle bliver endda lettere forelsket på nettet, fordi man dér kan skabe det perfekte drømmebillede både af sig selv og af den anden. Mange lægger fx kun 100 % topstylede profilbilleder op, og skriver kun positive ting om sig selv. Genkender du mon det? Derfor er det heller ikke altid, at en forelskelse på nettet holder i virkeligheden. En netforelskelse er nemlig tit bygget op af forestillinger om den anden. Forestillnger som ikke holder stik i virkeligheden.
Du må ikke give ham din snapchat, skriver du. Derfor tænker jeg, at dine forældre har givet dig nogle regler for, hvad du må på sociale medier? Det er godt, hvis de har det. For man kan så nemt komme galt afsted.
En god regel kan fx være, at man kun accepterer venskab med nogle, man kender rigtigt fra den virkelige verden. Der er nemlig eksempler på ældre mænd, der snyder sig til at være teenagedrenge med falske profiler på nettet. På den måde charmerer de unge piger til at blive helt vilde med dem. Og lokker pigerne til at sende (nøgen-)fotos osv. Nogle unge kan desværre også finde på at udnytte andre unge på den måde.
Derfor er det super vigtigt at vide, hvem du chatter fortroligt med, eller sender billeder til.
2. Er det okay være forelsket i en anden, imens man har en kæreste?
Når man har været kærester i lang tid, så kan det ske, at man bliver lun på en anden. Det er okay, synes jeg. For det er jo ikke noget, man gør med vilje. Du tænker muligvis også på, om man kommer til at såre sin kæreste? Og ja, det kan man jo godt komme til. Men man behøver jo ikke fortælle om forelskelsen. Så længe man ikke gør noget, der kan såre den anden.
Angående drengen fra Momio, så tænker jeg derfor, at du skal give det lidt tid. Mærk efter, om dine følelser handler om, at det er spændende med en lidt mere moden fyr? Eller er det fordi, han giver dig en masse skøn opmærksomhed?  Det kan opleves meget intensivt at chatte. Og man får hurtigt en følelse af at kende hinanden bedre, end man reelt gør.
Måske handler det også om, at du gerne vil være sammen med en dreng, der gerne vil kysse dig – kunne det hænge sådan sammen? Du kan jo godt være vild med din kæreste, og på samme tid savne noget, han ikke kan give dig.
Hvis du på et tidspunkt kan mærke, at du bare ikke kan vente mere på at kysse, så vil jeg råde dig til at overveje, at tale med din kæreste. Så du ikke ender med at ”komme til” at kysse en anden dreng. Det ville nok såre din kæreste meget. Det kan jo være, at han inden lægen bliver mere klar til at kysse. Hvad tænker du om det?
Held og lykke med kærligheden.
De kærligste hilsner fra BørneTelefonen