Forelskelse over internet..!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

kære pige på 12 år

Tak for dit brev om dine problemer – lige meget hvor små de er, så vil jeg gerne prøve at hjælpe dig. For jeg kan mærke, at det fylder rigtig meget i dit liv at gå og spekulere over de her ting.

Du fortæller, at du er klar til at kysse din søde kæreste, men det er han ikke. Der er intet underligt i, at du vil kysse, eller at han ikke føler sig moden til det. Der kan være meget store forskelle på, hvad 12-årige vil og gør med hinanden, når de er kærester. Men jeg synes, at jeg kan læse ud af dit brev, at I respekterer hinandens valg og forskellighed. Og at I er vilde med hinanden. Det er godt.

Jeg vil nu svare på dine to gode spørgsmål:

1. Kan man være forelsket over nettet?

Ja, det kan man. Nogle bliver endda lettere forelsket på nettet, fordi man dér kan skabe det perfekte drømmebillede både af sig selv og af den anden. Mange lægger fx kun 100 % topstylede profilbilleder op, og skriver kun positive ting om sig selv. Genkender du mon det? Derfor er det heller ikke altid, at en forelskelse på nettet holder i virkeligheden. En netforelskelse er nemlig tit bygget op af forestillinger om den anden. Forestillnger som ikke holder stik i virkeligheden.

Du må ikke give ham din snapchat, skriver du. Derfor tænker jeg, at dine forældre har givet dig nogle regler for, hvad du må på sociale medier? Det er godt, hvis de har det. For man kan så nemt komme galt afsted.

En god regel kan fx være, at man kun accepterer venskab med nogle, man kender rigtigt fra den virkelige verden. Der er nemlig eksempler på ældre mænd, der snyder sig til at være teenagedrenge med falske profiler på nettet. På den måde charmerer de unge piger til at blive helt vilde med dem. Og lokker pigerne til at sende (nøgen-)fotos osv. Nogle unge kan desværre også finde på at udnytte andre unge på den måde.

Derfor er det super vigtigt at vide, hvem du chatter fortroligt med, eller sender billeder til.

2. Er det okay være forelsket i en anden, imens man har en kæreste?

Når man har været kærester i lang tid, så kan det ske, at man bliver lun på en anden. Det er okay, synes jeg. For det er jo ikke noget, man gør med vilje. Du tænker muligvis også på, om man kommer til at såre sin kæreste? Og ja, det kan man jo godt komme til. Men man behøver jo ikke fortælle om forelskelsen. Så længe man ikke gør noget, der kan såre den anden.

Angående drengen fra Momio, så tænker jeg derfor, at du skal give det lidt tid. Mærk efter, om dine følelser handler om, at det er spændende med en lidt mere moden fyr? Eller er det fordi, han giver dig en masse skøn opmærksomhed?  Det kan opleves meget intensivt at chatte. Og man får hurtigt en følelse af at kende hinanden bedre, end man reelt gør.

Måske handler det også om, at du gerne vil være sammen med en dreng, der gerne vil kysse dig – kunne det hænge sådan sammen? Du kan jo godt være vild med din kæreste, og på samme tid savne noget, han ikke kan give dig.

Hvis du på et tidspunkt kan mærke, at du bare ikke kan vente mere på at kysse, så vil jeg råde dig til at overveje, at tale med din kæreste. Så du ikke ender med at ”komme til” at kysse en anden dreng. Det ville nok såre din kæreste meget. Det kan jo være, at han inden lægen bliver mere klar til at kysse. Hvad tænker du om det?

Held og lykke med kærligheden.

De kærligste hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.