Brev
forelskelse og utroskab
hej,
jeg er 16 år gammel og har været i et forhold i snart 9 måneder, jeg elsker min kæreste virkelig meget og kunne ikke forestille mig hvad jeg skule gøre uden hende, vores forhold har desværre ikke været særlig seksuelt aktivt, vi har ikke sovet sammen, haft sex, eller snavet (vi er begge jomfruer) .
jeg har flere gange haft muligheden med andre piger for sex osv men takket pænt nej dog har kysset med 2 piger imens jeg har været i et forhold og er stadig lidt tiltrukket af den ene af dem så ved ikke helt hvad jeg skal gøre, det skal siges at min kæreste skal på efterskole efter sommerferien så kommer ikke til at se henden særlig meget og hvis jeg valgte den anden pige kunne jeg være meget sammen med hende plus være meget mere seksuelt aktivt og har også følelse for hende
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej med dig.
Hvor er det bare dejligt, at du har fundet dig en sød kæreste, som du elsker rigtig højt. Jeg synes at det er rigtig flot, at I har holdt sammen i så lang tid. For det er altså ikke altid helt let at være i et forhold.
Som du selv skriver, kan man for eksempel blive fristet til at kysse på andre piger. Og når man har det sådan, er det bare så vigtigt, at man tænker lidt over hvorfor, at man mon føler sig tiltrukket af andre. Det kan jo være fordi at man mangler noget bekræftelse og anerkendelse fra ens kæreste. Det kan også være fordi at man har nogle seksuelle behov, som ikke bliver tilfredsstillet i ens forhold.
Ud fra dit brev, så lyder det til at du godt kunne tænke dig, at du og din kæreste måske kyssede mere, nussede mere og måske havde sex sammen. Er det mon rigtigt forstået?
Hvis det er sådan, at du ønsker det, så synes jeg bestemt at du skal snakke med din kæreste om det. Nu har i været sammen i et stykke tid og måske føler hun sig også tryg og parat til, at du skal være hendes første seksuelle partner? Hvis hun stadig tvivler lidt, så kan man også tilfredsstille sine lyster ved at onanere. Måske kan I begynde med at tilfredsstille hinanden, uden at det behøver at være samleje. I kunne også nusse, give hinanden massage eller gøre andre dejlige ting for hinanden indtil hun er klar. Det er vigtigt, at i begge føler jer klar før I har sex sammen for første gang, så det bliver en god oplevelse for jer.  Måske kan I sammen kigge på Sexliniens rådgivning om Den første gang Det kan måske hjælpe jer til at få nogle gode snakke om, hvad I tænker i forhold til det, som de står under temaet.
Når nu du virkelig elsker din kæreste, så synes jeg, at du skal give jeres forhold en chance – også selvom at du må vente lidt endnu med sex, og selvom hun skal på efterskole. Man kan nemlig sagtens være kærester selvom den ene går på efterskole. Man kan snakke sammen i telefon og ses i weekenderne.
Som du måske kan læse, så er mit råd altså at du tager en snak med din kæreste omkring dine seksuelle behov og dine tanker omkring, at hun skal på efterskole. Fortæl hende at du godt kunne tænke dig, at I var mere intime sammen og at du vil savne hende meget på efterskole og nok har brug for, at I ses i hendes weekender?
Hvis din kæreste ikke har lyst til at jeres forhold skal udvikle sig, som du ønsker det – så må du tage et valg. Enten må du acceptere hendes tempo og være tålmodig eller også må du nok slutte forholdet.
Utroskab er nok noget af det mest sårende og værste, som man kan udsætte sin partner for. Så er det meget bedre at man slår op eller holder en pause, hvis man eksempelvis ønsker at være sammen med andre piger. Måske kan du også være ærlig omkring det i forhold til din kæreste?
Jeg håber at du kan bruge mine råd.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen