Brev
Forelskelse og kærlighed
hej brevkasse
Jeg er en pige på 16 og har en masse problemer der tager rigtig hårdt på mig, og jeg føler ikke jeg har nogen at snakke med fordi jeg har et stort problem der ikke kan løses… okay, der var denne her dreng for 7 måneder siden som jeg blev kærester med. vi var SÅ forelkset og er desvæærre stadigvæk idag…problemet er at han er jehovas vidne (en dum religion.) og det gjorde det svært for os at være sammen, fordi han måtte ikke have en kæreste…
vi var sammen i 4 måneder indtil han blev opdaget af “troen.” det betød at jeg aldrig kunne snakke med ham, ringe til ham eller skrive til ham, eller noget som helst! efter det gik rigtig op for mig græd jeg rigtig tit.. det er 4 måneder siden og græder stadig. jeg har prøvet at komme over ham, men det virker bare IKKE!
jeg har noget kørende med en nu, men jeg har ikke rigtig følelser for ham, jeg tror bare jeg prøver at komme videre. jeg plejede at være den hyper aktive pige, den pige der ALTID smilte og gjorde de andre glade… men den pige har jeg ikke være i lang tid nu. Hvad f*nden skal jeg gøre for at blive god igen? –
Jeg er ikke typen der snakker så meget om mine følelser osv. og jeg kan ikke snakke med mine forældre, jeg har prøvet men de forstår mig bare ikke… og mine veninder, tjaaa.. de vil gerne snakke med mig men jeg gider ikke fordi jeg føler bare jeg er til besvær med mit problem der ikke kan løses….. jeg føler mig bare så ensom.. øv bøv
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tak for dit brev. Det lyder som en svær situation, du befinder dig i. Forelskelse kan være en berusende følelse, men også yderst smertefuld, når man som du oplever, at tingene ikke går, som man ønsker.
I vise religioner/trosretninger er der klare regler for, hvem man må/ikke må være kærester med. Og i Jehovas Vidner må man kun komme sammen med en, der også er et af Jehovas Vidner - og kun hvis begge er parate til at overveje ægteskab. Dette betød jo desværre for jer, at han på grund af sin tro ikke måtte være kærester med dig.
Nu vil du gerne have gode råd til, hvordan du "bliver god igen", og jeg tænker, at du her mener at "komme videre"? Når man har det som du, kan man blive i tvivl, om det nogensinde stopper, og om man nogensinde bliver glad igen. Det kan føles meget smertefuldt. Din reaktion og sorg over tabet af din kæreste er helt forståelig. Det gør rigtig ondt at miste én, man er så forelsket i. Og minderne om det, man havde sammen, kan gøre, at man føler, at ens liv er gået i stå.
Det er forskelligt fra person til person, hvor lang tid det tager at komme sig over en kærestesorg. Men det kan hjælpe at dele sorgen med andre.
Jeg tror derfor, at det bedste for dig vil være at søge trøst hos andre, du holder af - også selvom du synes, det er svært at tale om dine følelser. Dine veninder har sikkert også prøvet at have en form for kærestesorg og ved, hvor svært det er at bære. Forhåbentlig kan de støtte og trøste dig lige nu, hvor du har det svært...?
Så hvordan kan du blive tryg ved at bruge dem, sådan så du ikke føler dig ensom? Måske kan du fortælle dem, at du er bange for at være til besvær, og at du derfor har svært ved at skulle tale med dem om dét, der gør ondt?
Nogle gange kan det være en hjælp at skrive sine følelser og tanker ned på et stykke papir... Det kan være med til at tage "hul" på det, der fylder.  Derfor kan du også skrive et brev til dem? Og det samme til dine forældre, som måske ikke helt har forstået, hvor meget kærestesorgen fylder hos dig?
Derudover er det vigtigt at lave ting, der gør dig glad. Mon du har nogle særlige ting, du godt kan lide at lave? Motion er ofte godt, når man er ked af det. Det har tit en lidt magisk effekt i forhold til ens humør.
Det kan også være en god idé at skrive dagbog. På denne måde får du mulighed for at komme af med dine tanker og følelser. Et gammelt ordsprog lyder: "Tiden læger alle sår". Det kan være svært at se det, når man står i det - men det er ofte sandt. Nogle har bare mere brug for tid end andre.
Jeg gætter på, at du med tiden vil opdage, at kærestesorgen slipper sit tag i dig. Og jeg tænker, at du har ret i, at den dreng, du nu har noget kørende med , er "midlertidig". Når du er klar, vil du igen kunne forelske dig. Og selvom det lige nu ikke føles sådan, så tror jeg helt sikkert at du igen vil komme til at opleve den store kærlighed.
Mange tanker til dig
Kærlig hilsen fra Brevkassen
Ps. Du skal være velkommen til at skrive igen, eller kontakte vores BørneTelefon på 116 111 - det er anonymt og gratis!
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.