Forelskelse og kærlighed

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år
Tak for dit brev, jeg er glad for at du skriver herind med dit problem, så jeg håber svaret vil hjælpe dig!
Du skriver at du har været forelsket i den her dreng i lang tid og at han også har været forelsket i dig i lang tid. Det lyder rigtig dejligt at I begge har følelser for hinanden, så mon ikke der er håb forude? Det kan være svært at gøre noget ud af sine følelser, men det er en rigtig god start at du er så god til at mærke dine egne og andres følelser, som du skriver.
Du skriver, at han aldrig har vist at han er interesseret i dig, men jeg bliver nysgerrig på, hvad det er ved ham du alligevel kan mærke som fortæller dig at han er interesseret? Selv de mindste bagateller tæller, og måske kan det hjælpe dig at være opmærksom på hvad det præcis er han gør og siger, som viser hans interesse. Så kan du måske prøve at "give ham lidt igen" på samme måde, når du oplever de ting. Alle der er forelskede har brug for at vide om det er gensidigt og om der er håb for at det kan blive til mere, så jeg tænker at han nok har lige så meget brug for at mærke din interesse for ham.
I forhold til det du skriver om, at han for nogle dage siden var ond ved dig, vil jeg minde dig om det gode gamle ordsprog "den man tugter elsker man" - det er måske lidt gammeldags og lidt overdrevet, men meningen i det tror jeg nu er god nok. Det du fortæller om hans måde at opføre sig over for dig på, synes jeg giver et billede af at han faktisk prøver at fange din interesse. Drenge kan tit opføre sig lidt akavet, når de har følelser for nogen, og de kan måske endda synes, det er pinligt at være følsom og venlig overfor pigerne. Jeg tænker ikke, at du skal tage hans drillerier som udtryk for at han er ved at komme over dig - tværtimod!
Du fortæller også at han skriver med andre piger, men ikke kan snakke med dig. Jeg tænker på om du mon selv har prøvet at skrive til ham og se om han ikke også vil skrive med dig? Drenge er ikke altid lige så opmærksomme som piger og har måske brug for at få tingene tydeligt serveret. Måske er det også sådan for ham, og så kan det være at han bliver opmærksom på dine følelser, hvis du skriver til ham? Du behøver ikke nødvendigvis skrive om dine følelser, bare han mærker at du vil ham.

Omkring det du skriver med din veninde, tænker jeg, at det sagtens kan være et forsøg på at gøre dig jaloux, hvilket er et positivt tegn - selvom det kan være meget irriterende! Jeg synes, du lyder som en rigtig rar og velovervejet pige, hvilket også kan gøre dig til "den type alle kan lide", som du skriver om din veninde. Dog tænker jeg også, at alle er forskellige og der er altid noget helt særligt ved en person, som kan fange andres interesse - der er helt sikkert også noget ved dig som gør, at han særlig godt kan lide dig.
Du skriver, at det er helt udelukket at snakke med ham, men jeg tænker faktisk, om du kunne forsøge at finde mod til det alligevel? Det kan måske være en fin start at skrive sammen osv., men hvis det helst skal blive til noget mere på længere sigt, så tror jeg ikke, at det kan undgås at tale sammen. Jeg synes, du formulerer dig rigtig fint her - og det er tydeligt, at mærke dine følelser for ham. Måske kan du tage det med i en samtale med ham, og forsøge at være lige så god til at fortælle ham om dine tanker. Det kan måske hjælpe dig at forberede dig på, hvad du tænker, han skal vide for at han kan tage stilling til, om han også synes det skal blive til mere. Du kan evt. sige det du har skrevet her - nemlig at du holder af ham og ikke kan forestille dig at være sammen med andre drenge. Det er et stort kompliment til ham, som han kun kan blive glad for, når han også er forelsket i dig.
Hvis du har brug for lidt hjælp til at komme i gang med snakken om dine følelser kan du evt. vise ham det har brev du har skrevet her- eller bare noget af det. På den måde kan han se, at det er noget du mener seriøst og at du har haft meget svært ved at vide hvad du skal gøre.
Jeg tænker på, om du mon har nogle veninder, som har været i samme situation som dig? Det kan tit være en stor hjælp at høre om andres kærlighedsoplevelser og hvad de gjorde i de situationer. Måske har du endda en veninder, der kender jer begge to godt og som kan se det lidt udefra? Jeg synes i hvert fald at du skal prøve at tale med en god veninde om dine følelser. Det kan tit bliver lidt for forvirrende, hvis man går alene med tankerne oppe i ens eget hoved, og så hjælper det at få dem ud og få talt om det.
Du spørger til sidst om en metode til at komme over ham, hvis det ikke bliver til noget. Jeg kan godt forstå, at tænker over det og at du gerne vil være forberedt, men faktisk tænker jeg, at du skal vente med at bekymre dig om det, og lige nu bare være glad for være forelsket - og så især i én der også kan lide dig! En positiv indstilling er et godt skridt på vejen og det smitter også af på andre (måske også på ham!).

Jeg håber, du kan bruge svaret og at I får gjort noget ved jeres følelser for hinanden. Hvis du har brug for at tale mere om det er du velkommen til at skrive igen, eller ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Mange hilsnerBørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.