Brev
Forelskelse og kærlighed
Hej BB.
Jeg er en pige på fjorten år som har fået et lidt stort problem.
På denne app som hedder ‘kik’ kan man skrive med folk. Der har en en veninde som havde en ven der gerne ville skrive med mig. Det skal lige siges, at hun kender ham så han er 100% ægte og at han bor på Hawaii. Vi har så skrevet sammen i et stykke tid og vores forhold udviklede sig til, at vi blev bedste venner.
Den ene dag skrev jeg til ham at jeg var blevet forelsket i ham. Han sagde alt muligt med, at det skulle jeg ikke fordi at det var forkert osv. Jeg har skrevet med hans ekskæreste og de havde et forhold over ‘kik’ og det gik helt fint.
I onsdags sagde han til mig at han havde et crush på en pige og han skulle til en fest med hende. Jeg skrev til ham under festen og vi blev lidt uvenner fordi jeg troede han var kærester med hende og alt muligt andet. Hans crush skrev til mig senere på aftenen at hun brugte ham for popularitet og ikke kunne lide ham. Jeg blev lettet men selvfølgelig også ked af fordi hun har såret ham. Hun sagde bla. at han drak sig fuld og var ked af det hele aftenen.
Næste dag om torsdagen svarerede han på min lange besked jeg skrev om onsdagen. Han skrev at han var ked af at han havde fået mig til at græde osv. Men han fortalte mig også, at han faktisk var blevet forelsket i mig der om onsdagen (hvilket forklare hvorfor han var fuld). Han havde sagt til sig selv at jeg han ikke kunne være forelsket i en lille pige. (han er 18) men da han prøvede at date hende den anden så blev det hele værre. H
Den aften spurgte han mig så om vi skulle være kærester og jeg sagde selvfølgelig ja.
Jeg ved godt alt det med lang distance forhold og alt det der. men vi elsker virkelig hinanden og jeg vil ikke droppe ham pga det. vi har det rigtig godt nu, men i går skulle jeg til en fest med klassen på skolen. Jeg skulle have en ledsager og vi blev bare sat sammen langt før jeg mødte ham.
Da jeg fortalte ham det blev han sur og jaloux . Hele aftenen var jeg lidt ked af det og endte med at sidde alene. Vi blev jo som sagt gode igen og glemte det.
I dag sagde han til mig at han vil flyve til Danmark i sommerferien og jeg blev helt vildt glad for det. Det betyder jo bare, at han elsker mig meget.
Her kommer mit problem så.
jeg er 14 (15 til sep) han er 18 (19 den 1 april) og det er jo en stor forskel.
Så er der lige det med at han bor på Hawaii.
Og når han så kommer til Danmark, hvad vil mine forældre/familie ikke sige til det. Jeg er kærester med en på 19 og at han kommer fra Hawaii. De ved det ikke endnu, men han kan jo ikke bare komme og så jeg henter ham alene i lufthavnen og så vi gemmer os for dem.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Hilsen den forvirrede fjortenårige.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Jeg synes, du har fuldstændig ret i, at aldersforskellen mellem jer og afstanden er et problem.
Som du selv skriver, er der stor forskel på at være 14 og 18 år.
Jeg kan godt forstå, at du blev glad over, at han har skrevet, at han vil komme til Danmark til sommer. Tanken om det må være både spændende og dejlig.
Jeg tænker, at du måske også er lidt skræmt over det. Én ting er at forelske sig på afstand, en anden ting er, hvis det pludselig bliver til ” virkelighed”. Hvad så???
Jeg tror, du skal tænke dig rigtig godt om, inden du beslutter, hvad du vil.
Som jeg ser det, har du 2 muligheder –
Du kan fortsætte, sådan som I gør nu ved at skrive sammen og nyde din forelskelse. På den måde kan du beholde din forelskelse på afstand og aldersforskellen betyder måske ikke så meget. Som du nok ved, skal man passe på med at opgive sin adresse og andre personlige oplysninger, og det behøver du ikke, hvis I fortsætter som nu. Jeg ved godt, at du har skrevet, at han er 100% ægte, men hvordan kan du egentlig vide det, alligevel?
Hvis du beslutter, at du gerne vil have besøg af ham, er du nødt til at snakke med dine forældre. Måske er du lidt bange for, hvad de siger til det. Jeg kender ikke dine forældre, men mange forældre ville være bekymrede, både over aldersforskellen og den lange afstand, og over de oplysninger, du er nødt til at give ham.
Men for at passe på dig selv, vil jeg anbefale dig, at du snakker med dine forældre, så du ikke bliver udsat for noget, som ikke er rart for dig.
Du er meget velkommen til at ringe eller sms'e til os på 116111, så kan vi snakke mere om det, hvis du har mod på det.
Pas nu godt på dig selv.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen