Brev
Forelskelse og Erotik
Kære Børnetelefonen,
jeg er en dreng på 12 år (som Køn/Alder boksen siger) og jeg er forelsket i en pige. Jeg er virkelig optaget af hende og jeg vil snart spørge om hun kan lide mig.
Mit problem er så bare at jeg tænder på homoseksuel porno og ikke heteroseksuel film. Så… Jeg er ikke sikker på min seksualitet, selvom min forelskelse klart dominerer.
Tak for at I frivilligt hjælper os!
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du  Tak for dit brev til børnetelefonen! Det er et super godt spørgsmål du stiller, et som mange børn og unge kan komme i tvivl om. Jeg håber mit svar kan hjælpe dig!   Det er super sejt og modigt af dig, at du vil spørger pigen ad om hun kan lide dig! Jeg kan ikke give dig et tydligt svar på din seksualitet, men jeg kan fortælle dig, at det er helt normalt at være forvirret omkring den.
Det er også helt normalt at tænde og have fantasier om ting man ikke vil eller behøver at udleve. Der findes mange mænd og kvinder som synes noget er frækt, når de fantaserer om det i deres hoved eller tænker på det, men som de ikke har lyst til at gøre i virkeligheden.
Jeg tænker, at der også er forskel på om man er følelsesmæssig tiltrukket eller seksuelt tiltrukket af nogen. Hvis man er følelsesmæssigt tiltrukket af nogen handler det om ens følelser, om man bliver forelsket, glad og i godt humør når man ser personen. Hvis man kun er seksuelt tiltrukket af nogen handler det kun om sex og om man tænder på personen. Det er ikke altid man lige kan skelne helt så skarpt mellem det. Typisk når man får en kæreste er man både seksuelt og følelsesmæssigt tiltrukket af personen.
Tror du for eksempel, at du kan blive forelsket i en dreng, eller er det kun den seksuelle tiltrækning - eller det at bliver tændt af at se på porno?  Det er jo også helt normalt at tænde på begge køn - at være biseksuel. Der er mange som er biseksuelle, når man er biseksuel vil det sige, at man kan blive tiltrukket af både piger og drenge. Selv om du lige nu er i tvivl, tænker jeg at du kan se, hvad der sker med pigen og undersøge om du både er tiltrukket af hende seksuelt og følelsesmæssigt. Du kan også prøve at forstille dig, hvordan det ville være at være sammen med hende, er det en rar tanke som tænder dig?
Seksualitet kan jo også forandrer sig - det behøver ikke at være det samme man tænder på livet igennem. Det er helt okay at prøve forskellige ting af og på den måde finde ud af, hvad man har lyst til. Det kan være, at du når du har fundet ud af, om det med pigen er lige dig, så er der måske andre ting du kan afprøve - fx at være sammen med en dreng? På den måde kan du finde ud af om det handler om du er til begge køn eller om du kan udelukke at du er til piger eller drenge. Uanset om man er til det ene eller andet køn eller begge, så kan man jo sagtens finde ud af, hvad det er der tænder og føles bedst seksuelt - de måder man bedst kan lide at have sex afhænger ikke altid kun af køn.  Her http://www.sexlinien.dk/default.aspx?ID=28982  du læse meget mere om at være heteroseksuel, homoseksuel og biseksuel. Jeg håber det har hjulpet dig at læse mit svar - hvis ikke er du altid velkommen til at ringe, sms'e på 116111 eller logge på Chatten.  Mange hilsner Børnetelefonen