Brev
Forelskelse <3
Hej,
ved ikke helt hvordan jeg skal forklare det her, men prøver alligevel. Der er den her mega dejlige pige der går i min parleklasse, vi skriver hver dag, og er sammen ca en gang om ugen, vi er begge forelskede i hinanden, og krammer, kysser fjoller osv når vi er sammen.
Mit spørgsmål her er så hvordan jeg skal få hende spurgt, om fx om vi skal være kærester og med nøgenbilleder,
Hilsen den forelskede dreng?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære forelskede dreng 13 år,
Mange tak for dit brev.
Du spørger, hvordan du kan få spurgt den pige, du er forelsket i, om I skal være kærester.
Heldigvis ved du allerede nu, at hun også er forelsket i dig. Det kan være med til at gøre det lidt lettere at spørge hende.
I har også allerede en rigtig god kontakt, hvor I er sammen, skriver sammen, kysser, krammer og fjoller. Og det er jo netop nogen af de ting, man kan sammen, når man er kærester.
Så jeg tænke,r I måske allerede er lidt kærester, uden at I rigtig har aftalt det?
Men jeg kan godt forstå, du har lyst til at spørge hende. For det er dejligt også at kunne kalde sig kærester.
Måske kan du spørge hende næste gang I kysser, krammer og fjoller? Måske kan du sige: ”Jeg synes, vi skal være kærester. Hvad synes du?”, eller ”Jeg vil gerne være kæreste med dig, har du lyst?” eller noget helt tredje?
Du spørger også om, hvordan du skal spørge hende, om I skal dele nøgenbilleder.
Hvorfor mon du spørger om det?
Er det fordi, det er sådan noget, man gør på din skole, når man bliver kærester?
Jeg kan fortælle, at det ikke er nødvendigt at dele nøgenbilleder for at blive rigtige kærester.
De fleste piger og drenge har faktisk IKKE lyst til at dele nøgenbilleder. Heller ikke med en dejlig kæreste som de er meget forelskede i.
Nøgenbilleder kan nemlig ende hos mennesker, som man slet ikke har lyst til skal se dem. Enten ved et uheld, eller fordi der sker noget, som får den ene eller den anden til at dele billedet med andre.
Hvis du læser lidt i brevene her i brevkassen, kan du se, at der er rigtig mange både piger og drenge, der virkelig har fortrudt, at de har delt nøgenbilleder.
Nogen har også oplevet, at billederne er blevet stjålet eller delt med rigtig mange andre.
Måske er der andre måder, du og hun kan vise det, hvis I aftaler at blive kærester?
Mange synes f.eks. det er vigtigt, at deres Facebookprofil viser, at de ikke er single, men har en kæreste. Det kan nemlig være en måde at vise andre, at man har en dejlig kæreste, som man er glad for. Kunne det mon være en idé?
Som du nok kan høre, så er mit forslag, at du spørger hende, om hun har lyst til at I skal være kærester.
Og at du så selv tænker lidt mere over, om du synes det med nøgenbilleder er en god ide at spørge om.
Held og lykke med det hele!
Kærlig hilsen BørneTelefonen