Brev
Forelskelse
Hej BB
Jeg er en pige på 11, snart 12.
Jeg hår i 5. Klasse, og efter min mening har et helt “normalt” liv.
Men så er det bare en ting. Jeg har en tendens til at blive tiltrukket af handikappede, eller lidt underlige drenge. Jeg ved virkelig ikke hvorfor! Jeg bliver på en måde tændt af det, og lige det gør mig lidt nervøs.
Her er mit spørgsmål:
er det normalt?
Burde jeg gøre noget?
Der er f.eks. En dreng som jeg synes er ret sød, og jeg ved han er lidt handikappet…
Tak på forhånd!
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige. Tak for dit brev til brevkassen. Du skriver at du føler dig tiltrukket af handicappede eller lidt underlige drenge, og du spørger mig om det er helt normalt og om du burde gøre noget?  Til det vil jeg svare, at jeg slet ikke ser noget forkert i det. For jeg tænker bare, at du er i stand til at se det, der er indeni og føle dig tiltrukket af det, og ikke lader dig skræmme af forskelle i det ydre.. Og det synes jeg da er en fantastisk egenskab, for det viser, at du ikke er overfladisk, men at du kan blive tiltrukket af andre ting, end det som øjet lige ser! Hvis du undrer dig over, hvad som tiltrækker dig ved de drenge du kan lide, kunne du prøve at undersøge, hvad det præcis er du falder for…? Hvorfor er ham du synes er sød nu noget særligt? Er han god at snakke med? Eller måske han er særligt klog eller andet? Jeg tænker at handicappede mennesker jo har mange andre sider ved sig selv end at de er handicappede. At de ligesom alle andre har en masse forskellige ting, som gør dem til særlige mennesker – og det kan man jo nemt forelske sig i eller føle sig tiltrukket af… Måske der er noget fælles i personligheden ved dem du har været tiltrukket af? Måske de er lidt tilbageholdende eller måske de er super kloge? Måske har du oplevet at de har været gode at tale med eller noget helt fjerde? Uanset hvad, så er det spændende at undersøge, hvorfor vi falder for dem vi falder for. Og jeg håber at du finder svar på det, så du kan få ro i tankerne. Endnu engang vil jeg sige tak fordi du skrev. Jeg er glad for dit brev, for jeg håber at det også kan inspirere andre til at kigge forbi det ydre og ikke lade sig skræmme, fordi vi mennesker er forskellige udadtil. Alle har noget helt særligt og smukt ved deres væremåder og jeg tænker at vi kan få nogle fantastiske venskaber på tværs af vores forskelligheder, ved at begynde at kigge på det.  Kærlig hilsen fra BørneTelefonen