Forelskelse

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år

Tusind tak for dit brev. Jeg synes, at det er godt og modigt gjort af dig at skrive til os, og jeg er sikker på, at andre piger og drenge vil kunne genkende det dilemma, du står i.

Du er vild med en pige, som desværre allerede har en kæreste. Det gør dig rigtig ked af det, at du ikke kan få hende til kæreste, og det kan jeg virkelig godt forstå. Du har tænkt forskellige handlemuligheder igennem, men ved ikke hvad du skal gøre. Jeg håber, at mit svar måske kan hjælpe dig lidt på vej.

Først og fremmest hæfter jeg mig ved, at du skriver, at hun allerede ved, at du er vild med hende. Det synes jeg er rigtig godt. Mon du har været modig nok til selv at fortælle hende det, måske før hun fik en kæreste? Eller mon hun har hørt det fra nogle andre? I hvert fald synes jeg, at det er fint, at hun ved, at du er vild med hende. For så tænker jeg måske, at du vil have lettere ved at lade være med at spørge hende, om hun er interesseret i dig. Jeg tænker nemlig ikke, at du skal spørge hende. Ikke fordi at jeg ikke synes, det er ok, men fordi jeg kan læse i dit brev, at du selv ikke ville synes, at det var ok. Det virker nemlig som om, at det er vigtigt for dig at vise respekt for pigens forhold…?

Du fortæller, at du er lidt skuffet over dig selv, fordi du (hvis du fik chancen) ville være kæreste med hende, selv om hun har en anden. Når du bliver skuffet, tænker jeg, at det er fordi, at det normalt er vigtigt for dig at være ærlig og ikke gå bag om ryggen på andre. Hvis du virkelig havde et hemmeligt forhold til pigen, mens hun havde en anden kæreste, kunne jeg måske godt forstå, at du ville være lidt skuffet over, at du kunne gøre det, men lige nu er det bare en drøm, du går rundt og har.

Når man er forelsket, er det meget normalt at gå rundt og udtænkte alle mulige idéer om, hvordan man kan blive kærester med den anden – også selvom det i fantasien nogle gange går ud over andre. Som regel er der langt fra drøm til virkelighed, og hvis du stod i situationen, tror jeg, at du ville handle anderledes, fordi det er vigtigt for dig at leve op til dine egne værdier.

Når jeg siger værdier, tænker jeg f.eks. på det med at være ærlig og have respekt for andre. Har jeg mon ret i, at det er noget af det, der er rigtigt vigtigt for dig…? Det er i hvert fald nogle ting, som mange sætter pris på hos andre, og som vil gøre dig til en rigtig god kæreste, når den dag kommer.

Jeg synes altså ikke, at du skal gå rundt og have dårlig samvittighed over at have det, som du har det. Trøst dig med, at det er ret normalt at blive lidt ved siden af sig selv, når man er forelsket. Derfor kan det være en god ide og zoome lidt ud og tænke: ”Hvad ville jeg ønske, at jeg havde gjort i situationen, hvis jeg forestiller mig, at jeg er blevet et par år ældre og ser tilbage på denne her situation?”

Det kan nogle gange hjælpe én med at handle ud fra de ting, som er vigtige for én på lang sigt, frem for at handle impulsivt ud fra de meget overvældende følelser, man kan være ramt af, når man er forelsket. Du virker nu i forvejen til at være en ret velovervejet person, så jeg er ikke i tvivl om, at du håndterer denne situation så godt, du overhovedet kan ved at overveje for og imod de forskellige handlemuligheder.

Men for at vende tilbage til det, jeg skrev i starten, så synes jeg, at det er godt, at pigen ved, at du er vild med hende… For så kan du måske finde ro ved tanken om, at hvis hun pludselig begynder at få følelser for dig, så skal hun nok selv gøre dig opmærksom på det. Indtil da må du vælge at tro på, at hun er sammen med sin kæreste, fordi hun er glad for ham. Og så må du bare fortsætte med at være dig selv og præcis så sød og charmerende, som du helt sikkert er, i håb om at hun (eller en anden dejlig pige) måske får øjnene op for dig før eller siden.

Jeg ved godt, at det er svært at gå rundt og være forelsket uden at kunne gøre noget ved det. Måske kan det hjælpe dig at snakke med dine kammerater om det? Det kan også være, at du har brug for at fordybe dig i et eller andet, som kan hjælpe dig med at tænke på andet end hende pigen. Måske kan du bruge mere tid på sport, musik eller vennerne?

Jeg håber virkelig for dig, at du vil opleve, at din forelskelse bliver gengældt på et tidspunkt… Hvis ikke med denne pige, så er jeg helt sikker på, at det vil ske med en anden sød pige senere hen.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.