Brev
Forelskelse.
Hejsa!
Jeg er 12 år og er næsten lige startet til Taekwondo. Første gang da jeg startede så jeg denne vildt flotte dreng og blev så lun på ham, så kom jeg mere og mere til taekwondo og nu har jeg det sygeste crush på ham, problemet er jeg ikke har snakket til ham endnu for jeg ved ikke hvad jeg vil sige!
Jeg har ikke lyst til at være totalt underlig og gå direkte over til ham og sige hej. Desuden hvad skulle der ske efter det hej?
Jeg tror jeg tænker for meget, men der er altså et problem mere. Jeg e jo lige startet så jeg har det hvide bælte og han har det hvide med gul streg og han skal snart op og få det gule bælte hvis han klare prøven. Og så starter han så på et nyt bedre hold, og så jeg ham muligvis aldrig at se igen. Så det er bare at kunne blive venner med ham, men bare ikke friendzone ham totalt.
Vil i ikke nok hjælpe mig med hvad jeg skal sige? Jeg er totalt blank, jeg håber virkelig i kan hjælpe mig!
– CC
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hejsa CC
Tak for dit brev. Du er vildt god til at forklare, hvordan du har det. Det er meget tydeligt, at du er virkelig glad for drengen, samtidig med at du også tænker meget over, hvad du kan gøre. Du skriver, at du tror, du tænker for meget. Jeg kan godt fornemme, at du tænker rigtig meget, men jeg synes nu ikke det er for meget. Tankerne viser, at du er i gang med at finde mulige måder at få kontakt med ham. Jeg kan godt forstå, at du tænker over, hvad du skal gøre, fordi han snart graduerer og skal på et andet hold.
Jeg ved, at der er rigtig mange andre både piger og drenge der kan føle på samme måde som du gør. Det kan være rigtig svært at finde ud af, hvad man skal gøre i sådan en situation, som den du står i lige nu. Jeg vil gerne prøve at give dig nogle idéer, som du måske kan bruge.
Jeg tænker på, om der er nogle situationer i træningen, hvor i kan komme lidt tættere på hinanden. Laver i fx øvelser, hvor i er nogle stykker sammen? Hvis i gør det, så kunne du måske sørge for at stå i nærheden af ham og på den måde komme tættere på ham. Det kan også være, at i begynder træningen ved at sidde i en rundkreds. Så kunne du måske komme til at være ved siden af eller i nærheden af ham? Mon det kunne være idéer, du kan bruge under træningen? Jeg tænker på, at det handler om, at han skal lægge mærke til, at du er der.
Det kan også være, at han kommer i god tid inden træningen begynder og inden der er så mange andre. Det kunne du så også gøre. Måske ville det virke naturligt at I talte sammen, hvis I begge to sad og ventede? Det kan også være at få øjenkontakt med ham, og holde blikket i 3 -5 sekunder. Så får du mulighed for at sende et signal til ham om, at du gerne vil mere i kontakt med ham. Du får også mulighed for at se, om han har øje for dig...
En anden idé, som du også selv er inde på er at komme til at tale med ham. Måske kan du forberede nogle ting, I kan snakke om, når du har sagt hej. Hvis du ikke kender ham i forvejen kunne du måske spørge ham om, hvilken skole eller klasse han går i. Du kunne også spørge ham om noget, der har med Taekwondo at gøre. Det kunne fx være, hvor lang tid han har gået til træning. Om han har trænet andre steder før. Om han har dyrket andre former for sport. Måske kan du også tale med ham om prøven han skal op til, om den er svær, om han er nervøs. Du kan jo også spørge ham om, hvordan han har det med at skulle skifte hold. De fleste mennesker vil gerne fortælle om sig selv og deres interesser – især hvis de mærker, at det er en ægte interesse, og det tænker jeg at din interesse vil være.
Jeg tænker på, om der mon bliver holdt nogle sociale arrangementer på holdet - klubaften, træningslejr, ekstratræning eller styrketræning? Nogle gange laver man også noget sammen uden for træningen. Det kan være, at man går i biografen sammen, eller holder filmaften hjemme hos hinanden. Måske kunne du foreslå sådan noget? Det ville give dig en anden mulighed for at være sammen med ham.
Du har jo ret i, at der er en risiko for at du ikke ser ham, når han skal på et andet hold. Men det behøver ikke at betyde, at du så ikke får ham at se igen? Måske kunne du finde ud af, hvornår han skal træne på det nye hold, og så kunne du komme og kigge på den træning? Det ville måske også giver jer noget at snakke sammen om, fordi i jo så kender hinanden. Du kan spørge til hvordan træningen er på det hold... Det kunne måske gøre det mere naturligt at tale sammen.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at han måske går og tænker det samme som du gør? Måske går han også og overvejer, hvordan han kan komme til at tale med dig. Det kan være, at han vil være rigtig glad, hvis du bryder isen og siger de første ord til ham. Nogle gange skal man presse sig selv lidt og vove noget, som måske kan blive pinligt eller underligt. Sommetider er det bare os selv, der synes det er pinligt og ingen andre der tænker sådan. Tænk på, hvordan du ville have det, hvis det var ham, der kom hen og sagde noget til dig. Ville du så synes, han var underlig? Jeg tror, du ville blive mega glad.
Jeg håber, at mit svar har givet dig nogle idèer til, hvad du kan gøre. Hvis du har brug for at tale mere om det eller måske få hjælp til at planlægge hvordan du kan bruge nogle af idèerne, kan du også ringe til BørneTelefonen på 116111.
Du kan også læse mere om forelskelse og kærlighed, og få flere idéer og scoretips her http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Forelskelse.aspx
Jeg vil ønske dig rigtig meget held og lykke med at komme til at tale med ham.
De bedste tanker fra BørneTelefonen