Brev
Forelskelse
Hej er 15 år og jeg hedder Magnus og jeg er forelsket i en pige fra min klasse. Jeg har gået på efterskole med hende 1 år og det er nu mit andet med hende går, jeg har ikke altid været forelsket i hende men det startede i begyndelsen af dette her skoleår.
Jeg er ekstremt bange for at sige det til hende siden at vi har været rigtig gode venner i over 1 år nu og jeg er bange for at vi mister det venskab hvis jeg siger det til hende.
Jeg er også i gang med at skrive en sang til hende som der måske kan give mig bedere chancer for at hun vil sige ja men problemet er at der er ingen som ved at jeg er forelsket i hende så der er ingen der kan hjælpe mig.
Vil i ikke nok hjælpe mig?
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Magnus
Tusind tak for dit brev. Det er rigtig dejligt at høre, at du er forelsket :-)
Du kan godt frygte at miste et venskab, men der bare ikke så meget du kan gøre ved det. Når man først er blevet forelsket, så er det altså bare ikke ligetil at slukke for den følelse igen. Så kan du vælge at være hemmelig forelsket i lang tid endnu, for ikke at miste jeres venskab – men så er det jo alligevel ikke et ”ægte” venskab, er det? Handler et venskab ikke om, at man har de samme forventninger, og at man er ærlig?
Jeg vil altså gætte på, at der ikke er så meget du kan gøre, andet end at springe ud i det! Det er rigtig fedt, at du skriver sange om det. Men jeg tror, at du skal passe på med, at stille din veninde, forhåbentligt snart kæreste, i en situation, hvor det er meningen, at hun selv skal ”gætte,” at du er forelsket i hende. Så kommer du til at spille bolden over på hendes banehalvdel. Og måske vil hun faktisk sætte pris på, hvis du kan finde modet til at tage initiativet..?
Kunne du prøve, at få snakket med en god ven om det. Måske en som også kender hende, så han/hun måske kan hjælpe dig med, at finde ud af, hvordan du skal få det sagt? Det er i hvert fald næsten altid rart at dele den slags tanker med en anden.
Hvis du ikke har en, som du kan dele det med, så var det måske en ide, om du kunne prøve at lade som om, at det var en du kendte, som var havnet i din situation..? Så kunne du prøve at overveje, hvad du synes, at han skulle gøre. Var det en måde at nærme dig en løsning?
Men hvis du nu en dag, går helt alene med hende. Så synes jeg, at du skulle vove springet og simpelthen bare sige lige ud i luften: ”Jeg er vild med dig, og jeg synes, du er så dejlig.” Når du har sagt det, så kommer resten måske af sig selv. - I hvert fald vil hun have fået det af vide. En anden mulighed kunne måske være at skrive det til hende, hvis det er for svært at sige direkte..?
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Held og lykke ven, spring ud i det - det tror jeg, du skal gøre.
Kærlig Hilsen BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.