Forelskelse

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 12-årige pige

Jeg kan godt forstå, at du synes, det er lidt svært at være forelsket i en dreng, som din veninde også godt kan lide. Jeg ved ikke, om det måske er noget, I har talt om? Ved hun mon godt, at du også godt kan lide ham? Følelser er jo noget svært noget, det er ikke lige noget, man kan lave om på... Tror du, at det var muligt for dig og din veninde at tale om, at I begge er forelskede i den samme dreng? Det er ikke sikkert, at I sådan vil være enige... Men måske er det meget rart bare at få talt om det?

Du skriver, at du er blevet alt for tiltrukket af ham, og at dine forældre aldrig vil acceptere det... Jeg vil starte med at skrive, at når man bliver forelsket, er det meget normalt, at man bliver meget tiltrukket af den person, man er forelsket i. Men jeg kan godt forstå, du synes, det er svært at skulle fortælle dine forældre om ham, du er forelsket i…

Jeg ved ikke, om dig og drengen du er forelsket i sådan ses? Mon han har mod på at møde dine forældre, så kunne du måske på et tidspunkt invitere ham med hjem, så dine forældre kunne møde ham? Du kunne evt. starte med at invitere ham hjem, sammen med nogle andre fra klassen? Nogle gange er det nemmere for forældre at acceptere, at man er sammen med én, hvis de har mødt ham og har haft muligheden for at lære ham bedre at kende.

Der findes en rådgivning, der hedder "Etnisk Ung", som henvender sig specielt til unge, der lige som dig oplever at komme i klemme mellem deres forældres værdier og de normer, som de fleste unge i Danmark lever efter. Måske kunne du også have glæde af at ringe til dem og høre, hvad de tænker om det..? Man ringer anonymt, og deres nummer er: 70 27 76 66. De har også en brevkasse og en hjemmeside. Du kan kigge på den ved at klikke her.

Jeg håber i al fald rigtig meget, at du har fået nogle svar du kunne bruge, eller måske bare nogle ideer... Hvis nu der er noget, jeg ikke har forstået rigtigt, eller hvis du har nogle flere spørgsmål, er du også altid velkommen til at ringe til på BørneTelefonen på 116 111 eller skrive på BørneChatten.. Begge steder sidder der voksne, der er parate til at give råd og vejledning.

Mange venlige hilsner
BørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.