Forelskelse

Hej er en pige på næsten 20

Jeg er røv forelsket i den her kvinde,

Men hun er til mænd og er gift og har børn og er 17 år ældre end mig selv…

Og ved ikk hvordan jeg skal komme vider?

Tænker på hende hele tiden det eneste tidspunkt jeg ikk tænker på hende er når jeg ser TV/serie/film eller er sammen med mine veninder…

Plz hjælp mig

Pige, 19 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 19-årige pige,

Tusind tak for dit brev. Det er godt du skriver ind til os. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig videre.

Du skriver at du er røv forelsket i en kvinde, men at kvinden er til mænd, har mand og børn. Det kan jeg sagtens forstå er en hård følelse. Måske du føler dig ulykkelig forelsket og har svært ved at komme videre, som du også så fint selv skriver. Er det mon sådan du har det?

Jeg tænker på hvad dit forhold/relation til kvinden er? Er det en lærer, en kollega eller en veninde? Føler du, I har ‘noget’ sammen?

Jeg spørger, fordi det kan have en betydning i forhold til, hvor meget du skal fortælle hende om dine følelser. Hvis nu hun er en af dine lærere eller en kollega, kan det måske være rigtig svært at have et professionelt forhold, hvis du får sagt for meget til hende. Giver det mening?

Har du fortalt hende om dine følelser, og ved du hvordan hun har det med dig? Kunne du måske have mod på at fortælle hende om det? Måske ville det være nemmere for dig at komme videre, hvis I fik talt sammen? Måske ville det også være alt for akavet? Det kommer nok som sagt lidt an på, hvad din relation til hende er.

Det kan være svært at tænke på andet, når man er forelsket. Det kan også være enormt hårdt og frustrerende, når tingene ikke går den vej, som man ønsker og drømmer om.

Lige nu er vi også hårdt ramt af nedlukning pga. Corona, og jeg taler med mange unge, som føler sig fanget med deres tanker derhjemme. Mange føler sig faktisk meget ensomme lige nu.

Vi har derfor heller ikke den mulighed at tage på café, på en weekendtur eller noget andet, som kan flytte tankerne hen på noget andet for en tid. Det kan nemlig tit hjælpe, at vi holder os beskæftiget, når vi er midt i en svær forelskelse.

Det kan også være, du kunne prøve at gøre noget særligt for dig selv i denne periode? Det kunne være at starte med at vinterbade, lære at strikke, begynde at løbe en lille tur hver gang solen skinner eller noget helt andet. Du er sikkert selv bedre til at komme med gode forslag.

Du skriver nemlig også, at du glemmer hende lidt, når du ser film/tv/serier eller er sammen med veninderne. Måske du skulle give dig selv lov til at gøre det lidt mere den næste tid? Det er okay at være ked af det for en stund, men det skal selvfølgelig ikke ødelægge din hverdag og dit liv i en længere periode.

Jeg forstår godt, at det måske kan være svært at få det sagt, men kunne det være noget, du havde lyst til at dele med dine veninder? Måske har du allerede gjort det? At tale sammen med andre om ting, man synes, kan være hårde og svære i livet som fx. forelskelse, kan også være en måde at komme videre på.

Der er sikkert også nogen af dine veninder, som har oplevet det med at være forelsket i en man ikke “kunne få”. Måske du kunne vise dem det fine brev, som du har sendt til os. Hvad tænker du om det?

Måske kan du også få noget ud af at besøge vores hjemmeside. Der kan du læse breve fra andre unge, der skriver ind med spørgsmål om forelskelse og kærlighed. Derinde kan du også finde gode råd om forelskelse og kærlighed. Du kan komme direkte derind ved at trykke på det her link: https://bornetelefonen.dk/kaerlighed-2/

Jeg ved at mange i din situation ender med at få det bedre og komme videre. Jeg håber, at mit svar har givet dig troen på, at du nok snart skal komme videre, selvom jeg godt ved det kan føles svært lige nu.

Og så håber jeg, at du har lyst til at tale med nogen om de følelser, som buldrer rundt i dig lige nu. Jeg ønsker dig det bedste fremover.

De kærligste hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.