Brev
Forbudt kærlighed
Kære Børnetelefonen.
Jeg er en 15-årig pige, der går i 9. klasse, og jeg skriver, fordi jeg er gået hen og blevet fuldstændig “besat” af min lærer. Han er 26 år gammel, og har desuden en kæreste, så jeg ved godt, at det er fuldstændig forkert. Jeg kan slet ikke kan tænke på andet i hans timer, og kan slet ikke følge med i undervisningen, hvilket er et stort problem, da jeg jo skal til eksamen om godt et år.
Alt ved ham tiltrækker mig; Hans ansigt, smil, krop, stemme, ja selv hans lugt! Han er det perfekte menneske i mine øjne – han er sjov, sød, klog, og bekymrer sig om andre mennesker. Jeg tror ikke der findes ord nok til at beskrive ham.
Jeg hader mig selv for det, og ville bare ønske at han ikke var kommet ind i mit liv. Han har ingen speciel interesse for mig, udover den han også giver de andre selvfølgelig.
Jeg liver op i de få timer vi har ham i skolen, men når jeg kommer hjem er jeg helt knust, og græder tit. Jeg ville virkelig gerne undgå ham og ikke se ham mere, men det er komplet umuligt når han er min klasselærer.
Jeg har flere gange prøvet at skrive alle de negative ting ved ham ned, men der er bare ingen!
Jeg er virkelig frustreret over det, for det påvirker mig i høj grad – både min familie og venner kommenterer, at jeg ser sur eller træt ud, når jeg virkelig er nede over det. Jeg har ikke fortalt nogen om det, for det er jo utrolig klamt, og ingen vil forstå mine følelser.
Jeg har virkelig brug for at komme væk fra ham, men samtidig er han min “medicin” – jeg SKAL bare se ham hver dag, og weekender og ferier er et mareridt uden lige.
Jeg håber du kan hjælpe mig med en idé til, hvordan jeg kan komme væk fra det her helvede.
Hilsen den frustrerede elev
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år!
Tak for dit brev. Du skriver om noget, som jeg ved, at mange piger og drenge genkender.
At føle sig forelsket eller "besat" af en lærer, som du beskriver, sker for mange andre, både piger og drenge, rundt i klasserne. Det er der ikke noget forkert eller forbudt ved. Det bliver forkert og forbudt, hvis læreren tror, at han eller hun skal være kæreste med sin elev. Dét er der regler for og dét er forbudt. Din lærer lyder til at opføre sig som en voksen med hensyn til, at du får samme opmærksomhed som alle dine klassekammerater.
Hvis jeg skal give dig en idé foreslår jeg, at du taler med een, som du kender godt og som du stoler på, om dine tanker. Det kan være din mor eller far eller en ven eller veninde, som du stoler på. Måske har du en storesøster eller en anden i familien, som er god for dig at tale med. Dét foreslår jeg fordi det ofte giver luft inde i hovedet, når man fortæller om sine tanker til en anden og man kan bedre se løsninger. Måske kan den, du vælger at tale med, genkende fra sit eget liv, dét, du fortæller om. Er det helt umuligt så 'Hey' - skriv eller ring ind på 116111.
Jeg vil gerne opnå, at du véd, at dine følelser er almindelige og at du accepterer, at det er sådan, du har det for tiden.
Det er fantastisk at møde et menneske, som, man synes, er perfekt på alle måder. Du møder forhåbentlig mange mennesker i dit liv, som du synes, er fantastiske for dig at være sammen med. Nogle gange er der tale om sympati eller fascination. Andre gange er der tale om forelskelse. Disse følelser er positive og giver ofte god energi. Har tænkt over, hvad dine følelser rummer mest?
Man skal ikke altid følge sine følelser. Nogle gange skal man lade dem være, som de er. Det gælder positive følelser og det gælder negative følelser. Vi laver jo heller ikke en konflikt hver gang en anden siger eller gør noget, som er irriterende for os. Tit lader vi det passere og irritationen går over. Jeg tænker, at det også vil ske for dig i forhold til din lærer. Det kan være, du på et senere tidspunkt vil tænke, at du er en heldig pige, at du har en lærer, som du gerne vil undervises af fordi han betyder nogle positive ting for dig. Vi er som regel bedre til at lytte til mennesker, vi godt kan lide frem for mennesker, som vi synes, er irriterende. Måske kan du bruge dén måde at tænke om din lærer på til noget.
Måske vil det være ok at se på de andre omkring dig, og bruge mere tid med veninder, venner og fritidsinteresser - så du også har fokus andre steder.
Måske kan du bruge mit svar til noget. Måske kommer til du til at tænke på en måde, som virker bedre for dig. Det er helt okay. Jeg vil tror, at du kan få det godt med dine tanker og at det går dig godt i skolen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.