Brev
Forbudt forelskelse!
Kære Børnebrevkasse
Jeg er en 11 årig pige og jeg bliver 12 om 4 uger. Jeg har en sød kæreste og nogle fantastiske venner. Min kæreste er lidt yngre end mig og vi er derfor ikke begyndt at kysse og holde i hånd enu (desværre).
Jeg går også til karate (er ikke helt vild god). Men her for nogle dage siden havde vi klubmesterskab og jeg skulle kæmpe med en dreng som også ellers gik på mit hold. Han vandt selvfølgelig men efter det har jeg tænkt meget på ham. Han er også køn og mega sød men han er næsten 2 år yngre end mig men når man tænker på det har det ikke nogen forskel når man er 20 og 22.
Desuden har jeg jo en kæreste så jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre ved det. Jeg vil ikke være forelsket i ham. Er der en måde man kan stoppe det på for det er MEGA irriterende at man går og er forelsket og man ved at man alligevel ikke kan være sammen med.
Jeg vil helder ikke ødelægge alt det mig og min kæreste har sammen selvom jeg ville ønske vi kunne begynde at blive rigtige kærester!
Jeg håber i vil hjælpe mig!
MVH *****
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år.
Det er en dejlig følelse at være forelsket, men det kan også være rigtig svært. Jeg kan godt forstå, at det må være irriterende for dig at tænke meget på ham drengen fra karate, når du nu allerede har en sød kæreste. Forelskelse er en følelse, som man ikke kan styre eller stoppe. Den kan oversvømme én, give én en følelse af at have sommerfugle i maven og gøre at man tænker meget på den, man er forelsket i. Er det mon sådan du føler?
Da det ikke er muligt direkte at stoppe en forelskelse, vil mit råd mere handle om, hvad du måske kan gøre for at den kan komme lidt i baggrunden. Hvis det er muligt, tænker jeg at det kan være en god idé ikke at kæmpe så meget med ham drengen til karate. Måske kan I også selv indimellem vælge, hvem I vil kæmpe imod. Dette er selvfølgelig ikke muligt til et klubmesterskab, men måske til træning? Hvis det er muligt også selv at vælge til træning, vil jeg foreslå dig at vælge nogle andre end ham drengen. På den måde, bliver det måske nemmere at få tankerne om ham, til at fylde lidt mindre.
Du skriver også, at du ville ønske at dig og din kæreste kunne begynde at være rigtige kærester. Måske er det godt at give din kæreste lidt tid. Du skriver, at der ikke behøver at være stor forskel, når man kun er 20 og 22, og det også kan gælde hvis man for eksempel er 9 og 11. Det kan du have helt ret i, men det er jo sådan med aldersforskel, at den kan betyde meget eller ikke så meget. Måske er din kæreste ikke helt klar til at være kærester, sådan som du synes det bør være, men det kan være at han bliver det snart, hvis der lige går lidt tid. Hvis det irriterer dig meget, kan du måske fortælle din kæreste, hvordan du har det og spørge ham, om han har det på samme måde.
Jeg håber, at du kan bruge svaret og ønsker dig al held og lykke med kærligheden.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen