Brev
Foran
Hej bb
Jeg er en pige på der går i 5 klasse
jeg er en af dem der er meget udviklet fordi jeg jo EF et år ældre men der er en anden pige der også er meget udviklet
hun går i stramt tøj og sådan noget men altså ved ikke hvad drengene synes for de fortalte mig de havde lagt mærke til hun var meget udviklet
altså det er jeg også går bare ikke i stramme trøjer som hende men altså kan ikke finde ud af om det faktisk er ok at gå i stramme trøjerog hvad drengene synes og de synes det er dårligt
men for det andet synes jeg virkelig jeg har en stor røv og tykke lår
føler alle kigger på mig fordi det er så stort
hvad skal jeg gøre?
Kh N.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære N.
Tak for dit brev. Det er godt, du skriver herind med de tanker og føleser, du går rundt med.
På BørneTelefonen snakker vi med rigtig mange børn på din alder, der går med mange af de samme tanker som dig. I din alder kan det være meget forskelligt, hvor langt man er i puberteten. Nogle er meget udviklede og nogle er knap nok kommet i puberteten endnu. Jeg kan godt forstå, at det kan give spørgsmål som: "Kan jeg gå i stramme trøjer?" Osv.
I forhold til dette konkrete spørgsmål, tænker jeg, at det kommer helt an på, hvordan du har det med at have stramme trøjer på, og om du føler dig godt tilpas med at gå i sådanne trøjer. Der er ikke noget galt i at have stramme trøjer på. Det vigtigste er, at du har det godt med det tøj, du har på.
I forhold til hvad drengene synes om det, tænker jeg på, om du mon kunne spørge dem? Det lyder som om, at du har en god kontakt med dem, når de fortæller dig det om den anden pige. Er det mon rigtigt forstået? Måske du kunne spørge dem, hvad de synes om, at piger i jeres alder går i stramme trøjer?
Du skriver også, at du synes, du er tyk og, at du føler, at alle kigger på dig. Det må ikke være en rar følelse at gå med. På BørneTelefonen snakker vi også med mange unge, der, ligesom dig, synes, de er for tykke. Mange gange er det mere en følelse end det er virkeligheden. Altså, det er oftere, at pigerne føler sig tykke, end at de er tykke. Hvordan er det mon i din situation?
Nogle gange kan det være godt at prøve at acceptere sig selv, som man nu engang ser ud, men hvis du synes, at du er overvægtig, var det måske en mulighed at søge hjælp hos en voksen og høre om det rent faktisk også er tilfældet, og i så fald bede dem om råd til, hvordan du kan ændre kost- og motionsvaner? Du kan fx snakke med sundhedsplejersken på din skole eller måske med en anden voksne, du tænker, der kunne hjælpe dig? Det kunne være dine forældre, din lærer, din moster eller en helt anden?
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116111.
Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen