Brev
Forælsket i en 20årg.!
Hej, jeg vil bare gøre dettte meget kort
jeg snakker med mange folk online og jeg møde en fyr på 20. (Vi er ikke sammen men jeg kan godt lide ham) Jeg er i tvivl om hvår aldersgransen er for forhold og pedofile????
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Tak for dit brev. Helt præcist er det ikke pædofili, hvis I er sammen.
Den kriminelle lavalder er 15 år i Danmark, og det vil sige, at hvis en mand er sammen med en pige på under 15 år, er det strafbart.
Jeg kan ikke lade være med at nævne for dig, selvom du sikkert godt ved det: Du skal passe på dig selv på nettet, og med det mener jeg både med at lægge fotos ud og med at mødes med dem, du skriver med. Det betyder ikke, at du ikke kan mødes med dem, du skriver med, MEN fortæl altid til en af dine venner, at du skal mødes med en fyr fra nettet. En god ide er også at gøre det første gang i det offentlige rum f.eks. på en cafe, en bænk i en park, hvor der er andre mennesker eller bare gå en tur eller hjemme hos dig, hvor der er voksne hjemme.
Til sidst vil jeg sige til dig, at hvis du er blevet glad for en fyr på 20 år, så vær opmærksom på, at når man er 20 år, er man lidt længere i sin udvikling, og i det som man har prøvet og må. Seksuelt kan der også være en meget stor forskel, som er helt naturlig pga. jeres aldersforskel. Det er super vigtigt, at du er tro mod dig selv og ikke lader dig presse til noget.
For ikke at komme til at lyde alt for kedelig og nævne alt det, du måske godt ved i forvejen, vil jeg sige til dig, at jeg godt forstår, at det er spændende, og at du er nysgerrig på ham. Jeg tænker, at du ved at skrive til os viser, at du passer på dig selv, og det skal du blive ved med.
Hvis du er i tvivl om andre ting, kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
De bedste hilsner BørneTelefonen