Brev
Forælskelse
Kære BB
I sommeren 2013 havde jeg en kæreste.
Vi kunne godt lide hindanen og pludselig slog hun bare op. Jeg var helt ødelagt og blev tit holdt udenfor af drengene fra min klasse…
Her til jul kunne vi enes igen, men jeg er stadig forælsket. Vi skriver tit sammen på sms og det kan hun godt lide, men i skolen holder hun lav profil og lader som om hun hader mig (tror jeg.)
jeg hved ikke havd jeg skal tro der er jo to valgmuligheder.
Kh den forvirrede dreng
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Tak for dit brev.
Det lyder til, at du havde det godt med din kæreste, og derfor er det helt forståeligt, at du blev meget ked af det da hun slog op. Mon du har fået en forklaring på, hvorfor hun pludseligt slog op?
Du skriver, at du blev holdt meget udenfor af drengene fra din klasse. Det lyder ikke rart. Kunne det tænkes, at de har været lidt misundelige over, at du havde en kæreste og at de var vant til, at du var meget sammen med hende i skolen?
Sådan som jeg læser dit brev, lyder det til, at du får forvirrende signaler fra din ekskæreste, så det både virker til at hun gerne vil være sammen med dig og alligevel så vil hun ikke... Det kan jeg godt forstå, at det også forvirrer dig. Er det mon også sådan du oplever det?
Du skrive at i sms'er sammen, men at hun holder lav profil i skolen, som om hun hader dig. Jeg kan godt forstå, hvis det forvirrer dig. Har du mon fortalt hende hvad det gør ved dig og hvorfor hun gør det?
Jeg er ret sikker på, at hun ikke hader dig, men måske er der sket noget i hendes liv eller måske er det overfor hendes veninder, der gør at hun at hun ikke vil vise, at hun godt kan lide dig over i skolen. Det er selvfølgelig ikke i orden over for dig, hvis du føler at du kun kan bruges i fritiden, og derfor er det også vigtigt at du får sagt det til hende så dine følelser ikke bliver såret.
Det kan ofte være svært at være venner med en man er forelsket i, fordi der er mange følelser i spil. Måske er hun også usikker på dine følelser for hende?
Ved hun mon, at du stadigvæk er forelsket i hende?
Du skriver, at der er to valgmuligheder. Det viser mig, at du har tænkt meget over situationen, inden du skrev herind. Jeg tænker, at det vil være en god idé at fortælle din ekskæreste, hvordan du har det, og hvordan du gerne vil have det skal være mellem jer... Hvis det er svært at sige til hende, kan du måske skrive det ned i en besked eller i et brev til hende? Og se hvad hun svarer dig. Hvis du ikke synes det er ok for dig, så skal du nok overveje om du vil fortsætte på den samme måde eller måske beslutte, at I er venner og ikke kærester. Måske vil det gøre det nemmere for dig og du kan passe på dig selv og dine følelser. Det gætter jeg på, vil være én hjælp.
Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver. Det er gratis og anonymt.
De bedste tanker
BørneTelefonen