For tidligt at være forelsket som 10-årig?

Hej Brevkassen.
Jeg er en dreng på 10 (fylder snart 11) som er forelsket i en pige fra min klasse.
Jeg har tidligere hjulpet en af mine andre venner da han var forelsket i en fra vores parralelklasse.

(Tilbage til emnet)
Jeg syntes både at hun er rigtig sød og sjov og vi griner og hygger os altid sammen.
Men jeg tænker tit på om det er for tidligt (selvom jeg jo gerne vil være kærester med hende. Og er det for tidligt?).

Jeg syntes i hvert fald heller ikke at det skal være sådan kysse-kæreste-agtig. Mere bare en man kan holde i hånd med og hygge med.
Ved godt i måske får mange af disse breve men vil alligevel godt have lidt hjælp.
Grunden til at jeg skriver er fordi jeg syntes det er pinligt at tale om med mine forældre.
VH dreng.

Dreng, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 10 snart 11.

Det lyder som om, du er forelsket i en rigtig sød pige. Du gør dig nogle rigtige gode tanker om, hvad det egentlig vil sige at være kærester.

Der er rigtig mange mådre at være kærester på -  som du også selv er inde på. Måske holder man i hånd. Måske krammer man. Måske kysser man. Måske er man hjemme hos hinanden om aftenen og i weekender. Eller man snakker sammen i skolen.

Der er ikke nogen måde, der er mere rigtig end andre. Og det lyder som om, du allerede godt ved, hvordan du gerne vil være kæreste med nogen. Det lyder også til, at du er klar til at have en kæreste. Men at du bare ikke er klar til at kysse endnu. Og det er altså sejt, at du mærker efter og ved, hvad der er rigtigt for dig, og hvad du er klar til.

Så er der bare tilbage at springe ud i det. Du skriver, at du allerede har hjulpet nogen med at blive kærester. Jeg tænker, at du derfor har noget erfaring på området, du selv kan bruge. Det kunne måske også være en mulighed, at det er din ven, som denne her gang hjælper dig?

Hvis du har brug for gode råd, til hvordan man bliver kærester, kan du også kigge på vores hjemmeside: https://bornetelefonen.dk/tema/forelskelse.

Jeg synes ikke, det er for tidligt at få en kæreste, når man er 10 år. Så længe hun bare er på din egen alder. Og så længe du kun er kæreste på den måde, du er parat til. Held og lykke

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.