Brev
For tidligt
Hej!
Jeg er en 15 årig pige, som i snart 3 måneder har haft noget kørende med den her dreng, som gik i min parallelklasse igennem hele folkeskolen, hvilket vi dog ikke gør længere, da vi begge efter sommerferien skal starte på henholdsvis gymnasie og handelsskole.
Første gang vi fik noget kørende var i påskeferien i år, hvor vi kun tidligere har snakket en smule til nogle fester og så videre. Han har egentlig ikke været en person i min omgangskreds, så jeg vil ikke sige, at jeg har kendt ham særlig længe.
Men jeg ved, at vi begge ligesom holder sig til hinanden kun, men jeg er sådan lidt i tvivl om, det er for tidligt at starte på noget seriøst. Jeg vil jo ikke rushe ind i noget for hurtigt og så lade det hele falde fra hinanden, men jeg har det på fornemmelsen, at der ikke vil gå længe før, at emnet kommer op imellem os.
Så jeg vil egentlig bare høre, om det for tidligt at komme sammen efter tre måneders tid?
Mvh anonym bruger
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Hvor er det bare dejligt, at du har mødt en sød fyr. Endda én, som du har lært at kende over længere tid.
Det lyder som om, at du er en omsorgsfuld og betænksom pige, der tænker meget over, om det du gør, er det rigtige.
Lige nu, står I begge over for en tid, hvor der sker en masse nyt, med gymnasie og handelsskole. Og det kan også give én følelsen af, at man skal træffe de rigtige valg for en selv, inden man begynder på et nyt kapitel. Er det noget, du kan genkende?
Det er slet ikke for tidligt, at komme sammen efter tre måneders tid. Jeg synes, at det lyder som om, at I har brugt lang tid på, at lære hinanden at kende. Så måske er det et rigtig godt tidspunkt, at springe ud i det på.
Du skriver, at du er bange for, at det hele falder fra hinanden. Jeg bliver nysgerrig på, hvorfor du mon tænker det? Er der nogen tegn på, at det vil ske? Du kan måske snakke med ham, om det som du er bange for?
Det er jo altid sådan med kærlighed, at man satser lidt, når man bliver kærester. Nogle gange er man kærester længe, nogle gange ikke. Det finder man ud af hen ad vejen. Og selvfølgelig kan det gøre ondt, hvis det ikke holder. Man kan nok ikke sikre sig 100% ift. om kærligheden holder eller ej. Men man kan øve sig i at tale sammen om det, hvis det fylder meget. Det kan også være noget, som man taler med en veninde eller noget familie om.
Jeg håber, at du har fået svar, på det du spurgte om. Jeg ønsker dig al mulig held og lykke - både i kærligheden og med det nye kapitel efter sommerferien.
De bedste hilsner
BørneTelefonen