for meget kærlighed

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 12 år

Godt at du skriver ind!

Det lyder som en betydningsfuld oplevelse, og jeg kan godt forstå, at det fylder meget hos dig. Som du selv skriver virker den fyr, du beskriver, til at være en dreng, der er lidt hurtig til at komme ind på piger. Og måske lægger han derfor ikke så meget i den kontakt, som han så har med piger. Jeg synes det er ret strengt, at han bare er ligeglad med dig nu, men måske er det fordi han har følt sig lidt afvist i de uger, hvor du ikke havde en telefon. Selvom det ikke var din mening at afvise ham på den måde.

Jeg synes det lyder som om, at du har nogle rigtig fornuftige grænser i mødet med drenge. Bliv endelig ved med det! Du skriver at grænserne blev overskredet af fyren, og selvom det kan være rart at skrive med en, synes jeg ikke, at ham du beskriver måske er værd at bruge mere tid på. Det er ikke rart at få dine grænser overskredet og det er ikke okay, at han gør det! Han skal respektere dig. Så måske skal du bare lade det glide lidt ud i sandet. Altså bare skrive mindre og mindre til ham, især når han ikke tager kontakt og virker ligeglad.

I forhold til næste sommerlejr synes jeg, at du skal prøve at være så afslappet som muligt! Som du skriver er det et sted, som du elsker at komme, og det skal han ikke have lov til at ødelægge for dig. Måske er han slet ikke med næste år, og måske har du fundet en anden dreng, som du synes er sød til den tid. Lige meget hvad ville det være rigtig godt, hvis du kunne prøve ikke at tage sorgerne på forskud. Selvom jeg godt kan forstå, at du tænker sådan!

Måske du kunne snakke med en god veninde, der skal med på lejren, om det. I kunne lægge en plan for, hvad du/I kunne gøre, hvis han pludselig dukker op. Måske du har noget du ville sige til ham, hvis du så ham igen? Det kunne I snakke om og måske øve, hvis du har lyst. Hvis du ikke har lyst til at snakke med ham, synes jeg ikke, at du skal det! Der er lang tid til sommer, og der kan nå at ske meget inden da.

Du kan måske også øve dig i at stoppe tankerne, når du du føler det er for meget. Tankerne kan køre i ring eller det kan føles som om, de bare dukker op, selvom man egentlig ikke har lyst til at tænke dem. Tankerne er jo noget vi selv skaber i vores hoved, og derfor kan man også øve sig i at sende tankerne væk igen. Det kan være en sjov øvelse fx at putte tankerne i en kasse med lås, og lade dem være der, indtil du skal bruge dem igen. Det kan også være, at du kan “skyde tankerne ned” med vandpistol, så de opløses? Måske har du andre idéer til, hvordan du kan bestemme hvilke tanker og hvornår, du har tid til at tænke dem , hvis du får lyst og tid til at tænke mere over dem.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, at du vil få mange gode og spændende sommerlejre fremover!

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.