for gammel

Hej BB.
Jeg er en pige på 15 år som har verdens dejligste kæreste, men det ligger bare sårn at han er 13 år ældre end mig (28).Vi har været sammen i knap 3 månder så det er stadig nyt for os. Jeg har tidligere meget ældre kærester så har prøvet det et par gange,
Har snakket med en del folk om vores aldersforskel og får meget forskellige svar, men de indeholder alle at det ikk kan være så galt da de mener at jeg er en del ældre i hovedet end jeg er på alle andre måder.
Jeg er begyndt at få nogle knap så pæne kommentare om hans alder som genere mig ret meget, det kan være alt fra at de syntes det er ulækkert, til at de giver mig eller ham den største sviner…Det påvirker vores forhold lidt at der kommer så forskellige kommentare til det, men stadig ikk nok til at vi vil afstutte vores forhold til hinanden. Tænker bare om det er så forkert at vi er sammen som folk nu siger, eller om det bare er dem der har noget imod det.. jeg kan godt se det er forkert på mange måder, men alligevel mener jeg at han er perfekt til mig
Mener i at det at så forkert at vi er sammen`?
Knusser fra mig

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 15 år
Tusind tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, du gør dig tanker om den store aldersforskel på dig og din kæreste, især, når du nu oplever at få mange kommentarer fra andre omkring det. Det lyder til, at du tænker meget over dit forhold til din kæreste, og at du måske er blevet i tvivl om, jeres aldersforskel er for stor.

Du skriver selv, at du godt kan se, at det er forkert på mange måder. Hvad er det mon, du kan se er forkert? Jeg tænker, at 13 år er en stor aldersforskel, hvis ikke begge parter er voksne. Det kan nemlig meget let give en form for skævhed i magtbalancen i et forhold. (Altså så forholdet mest bliver på den ældste parts præmisser.) Måske er det også noget i den stil du tænker?

Jeg tænker i hvert fald, at det er meget vigtigt, at du har det godt i forholdet. At du er glad for din kæreste og ikke føler dig presset til noget. Jeg tænker, at aldersforskellen måske kan gøre det svære for dig at sige fra til fx sex? Jeg ved ikke, om det er det, du selv tænker på, eller om det er helt andre ting, men måske det kunne hjælpe dig at tale med nogen om, det du selv synes er forkert ved forholdet? Så kan du måske bliver mere sikker på, hvad du selv vil?
Det kan være, du kan tale med dine forældre om det, en veninde eller en anden voksen eller jævnaldrende, du er tryg ved? Det kan måske også være noget, du kan tale med din kæreste om... Men måske det er for svært, hvis det har meget med ham at gøre..?
Du kan også vælge måske at tale med sundhedsplejersken på din skole, eller en anden på skolen, du er tryg ved.
Endelig er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen eller logge på UngeChatten. Her kan du helt anonymt tale med en voksen rådgiver og både fortælle om det, der er rigtig dejligt ved dit forhold til din kæreste, men også om det, der er forkert/ ikke føles rigtigt.
Jeg tænker i hvert fald, at det vigtigste er, at du finder frem til, hvad du synes er rigtigt og forkert, så bliver det måske også lettere at høre både positive og negative kommentarer fra andre, for de vil sikkert blive ved med at komme, når aldersforskellen mellem jer er så stor, som den er...
Jeg håber, du finder frem til et sted, hvor du kan vende dine tanker og blive klogere på, hvordan du egentlig har det. Med venlig hilsenBørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.