Brev
Første kys
Hej bb
Jeg har et problem, altså stort set alle i min klasse har fået deres første kys, men det har jeg ikke.
Jeg har været sammen med ret mange drenge, men jeg har aldrig følt så meget for dem at jeg ville kysse dem med mere end højest et næse kys.
Jeg er slet ikke interesseret i drenge mere og har det helt fint med at være single. Men jeg føler mig uden for når alle de andre piger taler om deres første kys og om hvor “magisk” det er,
hvis jeg siger at jeg ikke har fået det endnu kigger de altid så mærkeligt på mig og spørger om jeg mener det seriøst og så må jeg jo enten bare gå til bekendelse eller lyve og sige at jeg har fået det.
Håber i vil hjælpe,
hilsen mig.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 15 år,
Mange tak for dit ærlige brev omkring "det første kys".  Jeg vil meget gerne give dig nogle råd omkring hvad du kan gøre.
Du skriver at du har det helt fint med at være single og at drenge ikke har din interesse i øjeblikket. Det synes jeg du skal holde fast i. Prøv at finde ro i dig selv og tænke på, at du nok skal få dit første kys når det vil føles rigtigt for dig.
Det er forståeligt at du kommer til at føle dig lidt udenfor, når de andre piger taler om deres første kys. Måske kan du kan lytte nysgerrigt og med dig selv vide at det nok skal blive din tur. Ved at vente til du har rigtigt lyst, er der måske også bedre chance for, at komme til at kysse med en du virkelig kan lide og at det bliver rigtigt dejligt.
Overfor de andre piger så synes jeg fortsat, du skal sige det som det er, at du ikke har kysset nogen endnu, men at du ser frem til at opleve den magi som de taler om. Hvis de kigger mærkeligt når du siger det, så må de selv om det, for det er dig, der bestemmer hvornår du har lyst til at give/få dit første kys - jeg ved at magien ikke dukker op, hvis man bliver presset til at kysse presser sig selv til at kysse en. Det allerførste kærestekys i ens liv kommer jo kun en gang, og derfor skal man gemme det til en, hvor det bliver magisk - nemlig en man har følelser for.
Det kunne måske også tænkes, at nogle af de andre piger ikke har samme mod og derfor kommer til at lade som om, at de har oplevet mere end de har på nuværende tidspunkt? Eller måske endda kysser med nogen selvom de ikke helt har lyst, bare for ikke at skille sig ud. Så måske vil det endda hjælpe andre, at du tør stå ved, at du har modet til at vente til det føles rigtigt.
Håber du kan bruge mit svar og husk at du altid er velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen, hvis du har noget du gerne vil have hjælp til eller spørge om.
Rigtig mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen