Første kys ødelagde alt

Okay jeg er en pige på 17, der først lige har fået sit første kys.  Desværre har det gjort mig så forvirret, da jeg var fuld, da det skete.  I får lige kort hvad der skete: Mig, F og nogle andre fra efterskolen holdt nytår hjemme hos en anden. Til festen blev vi meget fulde og mig og F flirtede rigtig meget. Han havde armen om mig og vi snakkede og grinede. Så da uret nåede 00:30, så begyndte vi at danse og til sidst kysse. Ret hæftigt og han tog på mig. Da alle de andre var gået i seng, bar han mig nedeunder, hvor vi begge smed os på en madres og snavede videre. Han fik mumlet noget i retning af at han elskede mig og at jeg forstod ham, og så efter noget tid faldt jeg i søvn i hans arme.  Nu er jeg meget forvirret og alting var virkelig akavet dagen efter og vi snakkede slet ikke sammen.  Vi har ikke talt om det siden før i går.  Han fortalte mig, at det ikke betød noget, og at vi bare havde det sjovt. Men for mig betød det jo noget, for det var jo mit første rigtige kys. Dog har jeg hørt fra vores fælles venner at det betød meget for ham, men at han bare var i tvivl om, hvad det betød for mig..  Jeg er så forvirret og bange for, at jeg er begyndt at få følelser for ham. Dels fordi han er typen, der ikke har meget respekt for piger. Han kysser alle og gør hvad det passer ham. Han er ligeglad. Og nu føler jeg mig brugt.  Og så alligevel ikke, for jeg føler mig ikke som en tilfældig tøs, han har snavet lidt med. Jeg føler, at han godt kan lide mig, men jeg er meget forvirret. Håber i kan hjælpe mig til at forstå.  Kh

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år

Tak for den tillid du viser os i dit brev. Jeg kan sagtens forstå, du føler dig forvirret over hvad det kys betød I gav hinanden, mens I var fulde og forvirret over hvorfor I slet ikke snakkede sammen dagen efter. Du skriver også at du er bange for om, du er begyndt at få følelser for F.

Ud fra din beskrivelse af hele situationen, kan det være rigtig svært at udlede om F er interesseret eller ej, og måske er han også i tvivl om sine følelser, ligesom du er - måske er i begge bekymrede for sige det betød noget, hvis den anden afviser? Jeg vil prøve at give dig nogle af mine tanker om følelser, udvikling og seksualitet i teenager tiden og hvilke forvirrede og frustrerede følelser det nogle gange fører med sig, måske kan du bruge dem til at ”se” situationen fra en anden vinkel.

Som teenager, er man i overgangen til at blive voksen, og det er en tid, hvor man skal finde sin egen identitet, hvem er jeg? Hvordan vil jeg opfattes? Hvordan vil jeg være overfor andre? Hvad kan jeg og hvad vil jeg? Hvordan med det seksuelle? Der er rigtig mange ting at tage stilling til så det kan være super forvirrende at navigere i og lave de rigtige valg hele tiden. Hvis vi giver os selv lov, kan vi vælge at se på de fejl vi laver, som en del af vores udvikling, det er ofte fra vores fejl vi lærer mest. Desværre tror mange fejlagtigt at man skal være færdigudviklet indenfor alle disse områder og være god til alt og ikke lave fejl……… men sådan er virkeligheden bare ikke.

Forvirring kommer ofte fordi man ikke kan læse den andens signaler, eller den anden sender signaler der ikke er tydelige. Man kan ikke sende klare signaler, hvis man er usikker, så det jeg siger med alt dette, er…. Som teenager er der nok at være usikker på, så om han er usikker på jeres kys eller om det drejer sig om noget andet, det er ikke til at vide. En ide kunne være at starte med at sige til ham at du gerne vil lære ham at kende som ven, hvad tænker du om det? Det vil måske tage usikkerheden væk, uanset hvad det kan dreje sig om.

Du skriver at du er bange for om du er begyndt at få følelser for ham, ja jeg kan god forstå at det ikke er nemt, for er han virkelig sød eller bare en skørtejæger? Det kan også være at han mangler mod til at snakke følelser med og for dig. Måske er det derfor han virker til at være en der er ligeglad? De ting du hører om ham, er det fra nogen du har tillid til, nogen som kunne snakke mere med ham om dig og være et bindeled mellem ham og dig. Uanset hvad, så tænker jeg, at det er rigtig vigtigt at du passer på dig selv og giver dig tid til at mærke efter om du følger dine inderste følelser. Måske vil det også gøre det lettere for jer at snakke sammen, uanset om det bliver til et forhold, engangskys, kyssevenner eller venner - så det ikke bliver akavet for jer på efterskolen. Vil det være en idé at skrive en sms til ham, og spørge eller sige, at du egentlig gerne vil snakke med ham om Nytårsaften - så I begge har det ok med det?

Du er selvfølgelig meget velkommen til at ringe herind til BørneTelefonen på 116 111 eller chatte/sms med os.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.