Første gang

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Der er mange unge, som skriver eller ringer ind til os på Børnetelefonen og spørger om sex. Og mange fortæller, lige som du, at de er i tvivl om, de er klar til at have sex. Det kan også være svært at mærke, hvornår man er helt parat – men for de fleste er der vigtigt, at første gang bliver en god oplevelse. Derfor er det godt, du skriver til os. Jeg vil forsøge at give dig nogle råd og noget, du kan tænke over - sådan at du forhåbentlig bedre kan mærke, hvor parat du er.

Du skriver, at du har lovet din mor, at du ville vente til, du blev 15 år. Samtidig vil du egentlig gerne miste din mødom nu. Jeg kommer til at tænke på, hvorfor du mon gerne vil det - lige nu? Somme tider kan vi jo ønske noget, fordi vi sammenligner os med andre, og helst ikke vil skille os for meget ud fra dem. Har nogle af dine veninder mon haft sex?

Andre gange kan vi lade os presse lidt til noget, som vi ikke er klar til, fordi vi er bange for at miste noget. Kan det måske kan være sådan for dig? Måske er du lidt urolig for, om han ville miste lysten til at være sammen med dig, hvis du siger nej til sex lige nu? Nu kender jeg jo slet ikke dine følelser, og jeg kender ikke den fyr, som du har hygget med, men jeg ved, at andre unge har haft de bekymringer.

Jeg kommer til at tænke på, om der mon nogle af dine veninder, som du kunne tale med om det her? En som du føler, at du kan stole på, og som du kan dele din tvivl med?

Du skriver, at du har lovet din mor at vente, måske kunne du overveje at tale med hende igen om det? Du har jo været rigtig god til at beskrive dine tanker og din tvivl i dit brev, så du kunne også vælge at vise hende brevet og mit svar?

Nu ved jeg jo ikke, hvor tæt du er på at fylde 15 år. Men jeg vil lige fortælle dig, at der står i loven, at man ikke må have sex med nogen under 15 år, hvis man selv er over 15 år. Derfor er det faktisk ulovligt for ham fyren at have sex med dig, før du fylder 15 år. Man har lavet loven sådan for at beskytte dem, som er under 15 år fra at føle sig presset af en som er ældre til at have sex, før de er klar. Måske er det også derfor, din mor har bedt dig vente?

Mit råd til dig vil være, at du skal vente, til du føler dig lidt mere klar - eller i hvert fald mindre i tvivl, end du er lige nu. Ikke så meget, fordi du har lovet din mor det, eller det står i loven, men fordi - som du jo lidt selv skriver- når man har sex for første gang er det måske mere trygt og rart, hvis det er med en, som du har kendt lidt længere tid og er kæreste med.

Jeg ønsker dig alt det bedste og håber, at du kan bruge mine råd.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?